Vastuullisuusviestintä kuluttaja-asiakkaan näkökulmasta
Pölönen, Elisa (2018)
Pölönen, Elisa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019307
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan vastuullisuusviestintää verkossa kuluttajan
näkökulmasta ja pohditaan millaisia haasteita ja vahvuuksia vastuullisuusviestintään liittyy kuluttajakohderyhmälle. Opinnäytetyön aihe rajataan verkossa tapahtuvaan viestintään sisältäen yritysten kotisivut sekä sosiaalisen median kuluttajakohderyhmälähtöiset kanavat. Tutkimuksesta rajattiin pois mahdolliset yritysvastuuraportit, koska haluttiin keskittyä kuluttajan kannalta
oleellisimpiin ja näkyvimpiin vastuullisuusviestinnän kanaviin.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään vastuullista yritystoimintaa vastuullisten
liiketoiminnan kolmikantamallin kautta, vastuullisuusmarkkinointia ja -viestintää
sekä sidosryhmälähtöistä suunnittelua. Tutkimuksen empiria-osuus toteutettiin
analysoimalla opinnäytetyön teoriaosuuden ja viitekehyksen pohjalta laaditun
analyysimallin avulla kolmen yrityksen vastuullisuusviestintää verkossa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista benchmarking-menetelmää.
Opinnäytetyön laadittiin vuosien 2017-2018 aikana.
Tutkimus osoitti vastuullisuusviestinnän hakevan vielä muotoaan suomalaisessa
liike-elämässä ja sen olevan melko varovaista. Vastuullisuusviestintään kaivataan
lisää kuluttajakohderyhmää sitouttavaa, tehokeinoja hyödyntävää viestintää sekä
lisää rohkeutta ottaa kantaa vastuullisuusasioihin. Vastuullisuusviestinnän
vahvuuksina olivat yrityksien vahva kohderyhmätuntemus, vastuullisuuden
tavoitteellisuus ja siitä seuraava vastuullisuusviestinnän uskottavuus ja aidoista
lähtökohdista viestiminen.
näkökulmasta ja pohditaan millaisia haasteita ja vahvuuksia vastuullisuusviestintään liittyy kuluttajakohderyhmälle. Opinnäytetyön aihe rajataan verkossa tapahtuvaan viestintään sisältäen yritysten kotisivut sekä sosiaalisen median kuluttajakohderyhmälähtöiset kanavat. Tutkimuksesta rajattiin pois mahdolliset yritysvastuuraportit, koska haluttiin keskittyä kuluttajan kannalta
oleellisimpiin ja näkyvimpiin vastuullisuusviestinnän kanaviin.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään vastuullista yritystoimintaa vastuullisten
liiketoiminnan kolmikantamallin kautta, vastuullisuusmarkkinointia ja -viestintää
sekä sidosryhmälähtöistä suunnittelua. Tutkimuksen empiria-osuus toteutettiin
analysoimalla opinnäytetyön teoriaosuuden ja viitekehyksen pohjalta laaditun
analyysimallin avulla kolmen yrityksen vastuullisuusviestintää verkossa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista benchmarking-menetelmää.
Opinnäytetyön laadittiin vuosien 2017-2018 aikana.
Tutkimus osoitti vastuullisuusviestinnän hakevan vielä muotoaan suomalaisessa
liike-elämässä ja sen olevan melko varovaista. Vastuullisuusviestintään kaivataan
lisää kuluttajakohderyhmää sitouttavaa, tehokeinoja hyödyntävää viestintää sekä
lisää rohkeutta ottaa kantaa vastuullisuusasioihin. Vastuullisuusviestinnän
vahvuuksina olivat yrityksien vahva kohderyhmätuntemus, vastuullisuuden
tavoitteellisuus ja siitä seuraava vastuullisuusviestinnän uskottavuus ja aidoista
lähtökohdista viestiminen.