Opiskelijakuntatoiminnan vaikutus opiskelijoiden hyvinvointiin
Kavén, Riia (2018)
Kavén, Riia
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019257
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Turun ammatti-instituutin opiskelijakunnissa toimivien opiskelijoiden kokemuksia siitä, miten he kokevat opiskelijakuntatoiminnan vaikutuksista omaan hyvinvointiin ja osallisuuteensa. Tavoitteena oli saada opiskelijoiden kokemuksia esille, joiden pohjalta toimintaa voitaisiin kehittää yhä paremmaksi. Kohderyhmäksi valikoitui kaikkien koulujen opiskelijakunnat, jotta tuloksia saataisiin monipuolisesti usealta alalta ja vastausten määrä olisi kattava.
Opinnäytetyössäni tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Aineiston keruussa käytettiin kyselylomaketta, joka lähetettiin sähköisesti kaikille opiskelijakuntien jäsenille keväällä 2018. Kysely lähetettiin Webropol-kyselyllä sähköpostin kautta 49 opiskelijalle, joista 35 vastasi kyselyyn.
Tulosten perusteella kävi ilmi, että opiskelijat kokivat voivansa vaikuttaa omaan, sekä muiden hyvinvointiin. Osallisuuden koettiin lisääntyneen toiminnan myötä, mutta opiskelijat kokivat, ettei heidän järjestämäänsä toimintaa arvosteta opiskelijatovereiden keskuudessa yhtä paljon kuin henkilökunnan ja opettajien toimesta.
Opinnäytetyössäni tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Aineiston keruussa käytettiin kyselylomaketta, joka lähetettiin sähköisesti kaikille opiskelijakuntien jäsenille keväällä 2018. Kysely lähetettiin Webropol-kyselyllä sähköpostin kautta 49 opiskelijalle, joista 35 vastasi kyselyyn.
Tulosten perusteella kävi ilmi, että opiskelijat kokivat voivansa vaikuttaa omaan, sekä muiden hyvinvointiin. Osallisuuden koettiin lisääntyneen toiminnan myötä, mutta opiskelijat kokivat, ettei heidän järjestämäänsä toimintaa arvosteta opiskelijatovereiden keskuudessa yhtä paljon kuin henkilökunnan ja opettajien toimesta.