Kokemusasiantuntija sairaanhoitajaopiskelijoiden mielenterveyshoitotyön opetuksessa
Koski, Johanna (2018)
Koski, Johanna
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019254
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida sairaanhoitajaopiskelijoiden asenteita ja mielipiteitä mielenterveyshoitotyöstä ja kokemusasiantuntijan käytöstä opetuksessa. Opinnäytetyö on osa kansainvälistä Co-Produced Mental Health Nursing education -projektia. Commune-projektissa ollaan kehitelty uusi tapa mielenterveys- ja päihdehoitotyön opetukseen sairaanhoitajaopiskelijoille. Kokemusasiantuntija ja ammattikorkeakoulun hoitotyön lehtori yhdessä pitävät teoriaopinnot mielenterveys- ja päihdehoitotyöstä. Suomessa ei ole aiemmin käytetty kokemusasiantuntijaa systemaattisesti mukana hoitotyön opetuksessa.
Tässä tutkimuksessa tehtiin toistetut monivalintakyselyt. Kyselyissä arvioitiin sairaanhoitajaopiskelijoiden asenteita mielenterveysongelmista kärsiviä henkilöitä kohtaan, sekä kokemusasiantuntijan käytöstä opetuksessa. Tutkimusaineisto kerättiin sairaanhoitajaopiskelijoilta (N=72). Opiskelijat täyttivät samat kyselylomakkeet ennen opintojaksoa ja välittömästi kokemusasiantuntijan pitämän opintojakson jälkeen.
Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin. Tutkimuksessa saatiin tilastollisesti merkittäviä tuloksia. Kokemusasiantuntijan pitämän opintojakson jälkeen sairaanhoitajaopiskelijoiden asenteet olivat myönteisemmät ajatellen uramahdollisuutta mielenterveyshoitotyössä. Tulokset osoittavat, että kokemusasiantuntijan käytöllä on merkittävä rooli sairaanhoitajaopiskelijoiden asenteiden muuttamisessa positiivisempaan suuntaan mielenterveyshoitotyötä ja kokemusasiantuntijan käyttöä kohtaan.
Tässä tutkimuksessa tehtiin toistetut monivalintakyselyt. Kyselyissä arvioitiin sairaanhoitajaopiskelijoiden asenteita mielenterveysongelmista kärsiviä henkilöitä kohtaan, sekä kokemusasiantuntijan käytöstä opetuksessa. Tutkimusaineisto kerättiin sairaanhoitajaopiskelijoilta (N=72). Opiskelijat täyttivät samat kyselylomakkeet ennen opintojaksoa ja välittömästi kokemusasiantuntijan pitämän opintojakson jälkeen.
Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin. Tutkimuksessa saatiin tilastollisesti merkittäviä tuloksia. Kokemusasiantuntijan pitämän opintojakson jälkeen sairaanhoitajaopiskelijoiden asenteet olivat myönteisemmät ajatellen uramahdollisuutta mielenterveyshoitotyössä. Tulokset osoittavat, että kokemusasiantuntijan käytöllä on merkittävä rooli sairaanhoitajaopiskelijoiden asenteiden muuttamisessa positiivisempaan suuntaan mielenterveyshoitotyötä ja kokemusasiantuntijan käyttöä kohtaan.