Sosiaalisen median suunnitelma IT-alan yritykselle
Moisio, Jenni (2018)
Moisio, Jenni
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019350
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda sosiaalisen median suunnitelma IT-alan yritykselle. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä sosiaalisen median kanaviin. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli tutustua sosiaalisen median suunnitteluprosessin eri vaiheisiin. Kolmantena tavoitteena oli analysoida Yritys X:n ja valittujen kilpailijoiden sosiaalisen median nykytilannetta.
Opinnäytetyön toinen luku käsittelee sosiaalista mediaa ja sen tämän hetken suosituimpia kanavia. Opinnäytetyön kolmannessa luvussa perehdytään sosiaalisen median suunnitteluprosessiin ja sen vaiheisiin. Suunnitteluprosessin vaiheita ovat yrityksen sekä sen tärkeimpien kilpailijoiden sosiaalisen median nykytilan analysointi, tavoitteiden, kohderyhmien sekä budjetin määrittäminen, sosiaalisen median kanavien valinta, sisällön suunnittelu, organisointi, aikataulutus, seuranta ja mittaaminen.
Opinnäytetyön neljännessä luvussa analysoidaan Yritys X:n ja valittujen kilpailijoiden sosiaalisen median nykytilaa. Seuraavaksi suunnitteluprosessin vaiheita seuraten luotiin Yritys X:lle sosiaalisen median suunnitelma. Suunnitelmassa Yritys X:lle ehdotetaan Facebookin ja WhatsAppin käyttöönottoa. Lisäksi käsitellään tarkemmin, kuinka Yritys X voisi hyödyntää edellä mainittuja sosiaalisen median kanavia.
Opinnäytetyön viides eli viimeinen luku sisältää opinnäytetyöntekijän omia pohdintoja aiheesta ja opinnäytetyöprosessista.
Avainsanat
Opinnäytetyön toinen luku käsittelee sosiaalista mediaa ja sen tämän hetken suosituimpia kanavia. Opinnäytetyön kolmannessa luvussa perehdytään sosiaalisen median suunnitteluprosessiin ja sen vaiheisiin. Suunnitteluprosessin vaiheita ovat yrityksen sekä sen tärkeimpien kilpailijoiden sosiaalisen median nykytilan analysointi, tavoitteiden, kohderyhmien sekä budjetin määrittäminen, sosiaalisen median kanavien valinta, sisällön suunnittelu, organisointi, aikataulutus, seuranta ja mittaaminen.
Opinnäytetyön neljännessä luvussa analysoidaan Yritys X:n ja valittujen kilpailijoiden sosiaalisen median nykytilaa. Seuraavaksi suunnitteluprosessin vaiheita seuraten luotiin Yritys X:lle sosiaalisen median suunnitelma. Suunnitelmassa Yritys X:lle ehdotetaan Facebookin ja WhatsAppin käyttöönottoa. Lisäksi käsitellään tarkemmin, kuinka Yritys X voisi hyödyntää edellä mainittuja sosiaalisen median kanavia.
Opinnäytetyön viides eli viimeinen luku sisältää opinnäytetyöntekijän omia pohdintoja aiheesta ja opinnäytetyöprosessista.
Avainsanat