Lean-menetelmä kotiutusprosessissa
Santanen, Elina (2018)
Santanen, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112818836
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää erään sairaalan osaston kotiutusprosessin sujuvuutta. Opinnäytetyön tarkoitus on tuoda esiin asiakkaan ja omaisen näkökulma kotiutusprosessista ja sen kehittämiskohteista, jotta kotiutusprosessin kehittäminen lean-menetelmän keinoin olisi mahdollisimman hyödyllinen ja tuottoisa prosessi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Opinnäytetyön tiedonkeruu suoritettiin teemahaastatteluin, jonka pääteemoja olivat kotiutumisprosessi ja asiakaslähtöisyys. Opinnäytetyössä haastateltiin yhteensä viittä asiakasta ja neljää omaista eli haastateltavia oli yhteensä yhdeksän.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään lean-menetelmää, asiakaslähtöisyyttä, palvelumuotoilua ja kotiutusprosessia. Opinnäytetyön teoriaperustassa on hyödynnetty kirjallisuutta ja tutkittua tietoa.
Opinnäytetyön tutkimustulokset antavat tietoa kotiutusprosessin sujuvuudesta, jotta kotiutusprosessista voidaan kehittää mahdollisimman selkeä, tehokas ja asiakaslähtöinen. Opinnäytetyön tuloksista nousi esiin kuusi keskeistä kehittämiskohtaa kotiutusprosessiin liittyen. Kyseisiä kehittämiskohtia ovat vertaistuki, kohtaaminen, henkilökunnan tuttuus, kodinmuutostöiden valmiusaste, kotiutusta edesauttava informaatiolomake kirjallisena tai internetlinkkinä ja organisaatiorakenteen selkiyttäminen.
Opinnäytetyön tuottamia tuloksia hyödynnytetään kotiutusprosessin leanauksessa. Opinnäytetyön tulosten perusteella jatkotutkimusaiheiksi esitetään kotiutusprosessin leanauksen tuloksellisuuden tutkimista, asiakkaille ja omaisille tarjottavan tuen arvioimista ja kotiutusprosessiin liittyvien sähköisten palveluiden kehittämistä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Opinnäytetyön tiedonkeruu suoritettiin teemahaastatteluin, jonka pääteemoja olivat kotiutumisprosessi ja asiakaslähtöisyys. Opinnäytetyössä haastateltiin yhteensä viittä asiakasta ja neljää omaista eli haastateltavia oli yhteensä yhdeksän.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään lean-menetelmää, asiakaslähtöisyyttä, palvelumuotoilua ja kotiutusprosessia. Opinnäytetyön teoriaperustassa on hyödynnetty kirjallisuutta ja tutkittua tietoa.
Opinnäytetyön tutkimustulokset antavat tietoa kotiutusprosessin sujuvuudesta, jotta kotiutusprosessista voidaan kehittää mahdollisimman selkeä, tehokas ja asiakaslähtöinen. Opinnäytetyön tuloksista nousi esiin kuusi keskeistä kehittämiskohtaa kotiutusprosessiin liittyen. Kyseisiä kehittämiskohtia ovat vertaistuki, kohtaaminen, henkilökunnan tuttuus, kodinmuutostöiden valmiusaste, kotiutusta edesauttava informaatiolomake kirjallisena tai internetlinkkinä ja organisaatiorakenteen selkiyttäminen.
Opinnäytetyön tuottamia tuloksia hyödynnytetään kotiutusprosessin leanauksessa. Opinnäytetyön tulosten perusteella jatkotutkimusaiheiksi esitetään kotiutusprosessin leanauksen tuloksellisuuden tutkimista, asiakkaille ja omaisille tarjottavan tuen arvioimista ja kotiutusprosessiin liittyvien sähköisten palveluiden kehittämistä.