Hiustenhoitolisäpalvelujen kannattavuus ja arvo hiusalan yrittäjälle
Pekkola, Pilvi (2018)
Pekkola, Pilvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018113019283
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida erään hiustenhoitotuotemerkin tarjoamien lisäpalveluiden kannattavuutta hiustenvärjäyspalvelujen yhteydessä nykyisellä hinnoittelumallilla sekä luoda yleiskuvaa lisäpalvelujen yritystoimintaa tukevista tekijöistä rahallisen arvon ulkopuolella. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimivat kaksi parturi-kampaajayrittäjää, joiden päätuotteena ovat hiustenvärjäyspalvelut. Tutkimusongelma oli hiustenhoitolisäpalvelujen kannattavuuden arviointi. Hypoteesina oli, että lisäpalvelut eivät ole taloudellisesti kannattavia.
Opinnäytetyön tietoperusta perustuu liiketalouden ja markkinoinnin kirjallisuuteen ja artikkeleihin. Tutkimusosassa toteutettiin hiustenhoitolisäpalveluihin käytettävien ainekustannusten seuranta. Seurannan pohjalta tehtyjen kannattavuuslaskelmien mukaan hiustenhoitolisäpalvelut olivat yhtä kannattavia tai kannattavampia hiusalan yrittäjälle kuin hiustenleikkauspalvelut, kun ne toteutettiin keskipitkistä erittäin pitkiin hiuksiin. Kustannuslaskelmien perusteella voitiin myös tehdä päätelmiä nykyisen hinnoittelutason korjaamiseksi kannattavampaan suuntaan. Seurannan lisäksi toteutettiin kysely yrittäjien asiakkaille kyseisen brändin tunnettuudesta ja haluttavuudesta. Kyselyn tulosten pohjalta ilmeni, ettei brändillä ole selkeää arvoa yrittäjien asiakkaiden keskuudessa. Vastausten mukaan asiakkaat, joille oli tehty lisäpalveluita, olivat suurimmalta osin tyytyväisiä, mutta eivät kokeneet sen vaikuttavan parturi-kampaajan valintaan tai olivat avoimia muiden brändien vastaaville palveluille.
Opinnäytetyön tietoperusta perustuu liiketalouden ja markkinoinnin kirjallisuuteen ja artikkeleihin. Tutkimusosassa toteutettiin hiustenhoitolisäpalveluihin käytettävien ainekustannusten seuranta. Seurannan pohjalta tehtyjen kannattavuuslaskelmien mukaan hiustenhoitolisäpalvelut olivat yhtä kannattavia tai kannattavampia hiusalan yrittäjälle kuin hiustenleikkauspalvelut, kun ne toteutettiin keskipitkistä erittäin pitkiin hiuksiin. Kustannuslaskelmien perusteella voitiin myös tehdä päätelmiä nykyisen hinnoittelutason korjaamiseksi kannattavampaan suuntaan. Seurannan lisäksi toteutettiin kysely yrittäjien asiakkaille kyseisen brändin tunnettuudesta ja haluttavuudesta. Kyselyn tulosten pohjalta ilmeni, ettei brändillä ole selkeää arvoa yrittäjien asiakkaiden keskuudessa. Vastausten mukaan asiakkaat, joille oli tehty lisäpalveluita, olivat suurimmalta osin tyytyväisiä, mutta eivät kokeneet sen vaikuttavan parturi-kampaajan valintaan tai olivat avoimia muiden brändien vastaaville palveluille.