Great Particles and How to Make Them : Development of guidelines for the Unity Particle System
Raappana, Joona (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319610
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli käydä läpi partikkeleiden valmistusta Unity pelimoottoris-sa. Tavoitteena oli luoda kattava katsaus partikkelisysteemin osiin ja sen käyttöön visuaalisten efektien luomisessa ja samalla oppia itse enemmän kyseisestä aiheesta. Työ tehtiin tilaustyönä Oulu Game LAB:lle, koska kyseisestä aiheesta ei ole tarpeeksi ohjausta.
Haasteen työssä oli avata partikkelisysteemin ovia tarpeeksi uusille ihmisille, ilman että mentäi-siin liian syvälle, ja samalla oppia itse tarpeeksi kertomaan aiheesta.
Työssä käytettiin apuna Unityn omaa dokumentaatiota sekä internetistä löytyviä materiaaleja täydentämään aikaisempaa tietoa.
Aluksi työssä käydään läpi erilaisia visuaalisia efektejä ja sen jälkeen kerrotaan partikkeleiden rakenteesta ja visuaalisista efekteistä Unityssä. Eniten työssä keskitytään Unityn partikkelisys-teemin eri moduuleihin ja niiden käyttötarkoituksiin tehdessä efektejä. Työssä kuvataan myös, mitä partikkelisysteemin ohessa voi käyttää ja painotetaan optimoinnin tärkeyttä.
Lopuksi näytetään esimerkkien avulla tilanteita, joissa partikkelit toimivat hyvin ja huonosti. Esi-merkeillä myös demonstroidaan, kuinka eri pelien efektejä voi hajottaa osiin ja rakentaa itse.
Työ edisti osaamistani valtavasti, ja vaikka paljon jouduttiin leikkaamaan pois aiheen laajuuden vuoksi, niin olen lopputulokseen tyytyväinen ja toivon että tulevat Game LAB opiskelijat saavat tästä jotain irti.
Haasteen työssä oli avata partikkelisysteemin ovia tarpeeksi uusille ihmisille, ilman että mentäi-siin liian syvälle, ja samalla oppia itse tarpeeksi kertomaan aiheesta.
Työssä käytettiin apuna Unityn omaa dokumentaatiota sekä internetistä löytyviä materiaaleja täydentämään aikaisempaa tietoa.
Aluksi työssä käydään läpi erilaisia visuaalisia efektejä ja sen jälkeen kerrotaan partikkeleiden rakenteesta ja visuaalisista efekteistä Unityssä. Eniten työssä keskitytään Unityn partikkelisys-teemin eri moduuleihin ja niiden käyttötarkoituksiin tehdessä efektejä. Työssä kuvataan myös, mitä partikkelisysteemin ohessa voi käyttää ja painotetaan optimoinnin tärkeyttä.
Lopuksi näytetään esimerkkien avulla tilanteita, joissa partikkelit toimivat hyvin ja huonosti. Esi-merkeillä myös demonstroidaan, kuinka eri pelien efektejä voi hajottaa osiin ja rakentaa itse.
Työ edisti osaamistani valtavasti, ja vaikka paljon jouduttiin leikkaamaan pois aiheen laajuuden vuoksi, niin olen lopputulokseen tyytyväinen ja toivon että tulevat Game LAB opiskelijat saavat tästä jotain irti.