QR-koodit osaksi mediakasvatusta sosiaali- ja varhaiskasvatusalalla
Eloranta, Petra; Ala-Hiiro, Marjaana; Koskimies, Saara (2018)
Eloranta, Petra
Ala-Hiiro, Marjaana
Koskimies, Saara
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319626
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä ja toimeksiantaja oli iisalmelainen Päiväkoti Hepokatti Oy. Työn tavoitteena oli kehittää varhaiskasvattajille opas QR-koodien käytöstä, jossa on selkeä ohjeistus koodien tekemiseen sekä vinkkejä, kuinka koodeja voi hyödyntää päiväkodin arjessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös lisätä varhaiskasvattajien tietoutta mediakasvatuksesta ja siitä, kuinka QR-koodit voivat olla osana sitä.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin toimintapäivä päiväkodin lapsille. Toimintapäivän tavoitteena oli havainnollistaa konkreettisesti päiväkodin työntekijöille mitä QR-koodit ovat ja kuinka niitä on mahdollista hyödyntää päiväkodin arjessa. Toimintapäivä päiväkodilla koostui tehtäväradasta, joka oli tehty QR-koodeja hyödyntäen. Lapset pääsivät aukaisemaan koodit tablet-tietokoneen sekä älypuhelimen avulla. Jokaisen koodin takaa avautui video, jossa oli kunkin rastin ohjeistus. Toimintapäivän radan kiersivät 5 -vuotiaat pienryhmissä yhdessä aikuisen kanssa. Toimintapäivä antoi päiväkodin työntekijöille konkreettisen esimerkin QR-koodien käytöstä varhaiskasvatuksessa.
QR-koodien käyttö on yleistymässä sosiaali- ja varhaiskasvatusalalla. QR-koodien avulla voidaan jakaa tietoa uudenlaisilla tavoilla sekä käyttää nykyteknologiaa mediakasvatuksessa. Opinnäytetyön tuotosta, opasta, voivat hyödyntää sekä varhaiskasvattajat että muut sosiaalialan ammattilaiset.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin toimintapäivä päiväkodin lapsille. Toimintapäivän tavoitteena oli havainnollistaa konkreettisesti päiväkodin työntekijöille mitä QR-koodit ovat ja kuinka niitä on mahdollista hyödyntää päiväkodin arjessa. Toimintapäivä päiväkodilla koostui tehtäväradasta, joka oli tehty QR-koodeja hyödyntäen. Lapset pääsivät aukaisemaan koodit tablet-tietokoneen sekä älypuhelimen avulla. Jokaisen koodin takaa avautui video, jossa oli kunkin rastin ohjeistus. Toimintapäivän radan kiersivät 5 -vuotiaat pienryhmissä yhdessä aikuisen kanssa. Toimintapäivä antoi päiväkodin työntekijöille konkreettisen esimerkin QR-koodien käytöstä varhaiskasvatuksessa.
QR-koodien käyttö on yleistymässä sosiaali- ja varhaiskasvatusalalla. QR-koodien avulla voidaan jakaa tietoa uudenlaisilla tavoilla sekä käyttää nykyteknologiaa mediakasvatuksessa. Opinnäytetyön tuotosta, opasta, voivat hyödyntää sekä varhaiskasvattajat että muut sosiaalialan ammattilaiset.