Ammatinopettajien käsitys koulutusreformista hius- ja kauneudenhoitoalalla
Lahtinen, Susanna (2018)
Lahtinen, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112918977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112918977
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää laadullisen tutkimuksen avulla ammatinopettajien käsitystä ammatillisen koulutuksen reformista. Lisäksi selvitetään, mitä positiivisia ja negatiivisia asioita reformi on tuonut mukanaan. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Opetusalan ammattijärjestö OAJ ja he voivat hyödyntää opinnäytetyötä kartoittaakseen ammatinopettajien tilannetta käytännön työtehtävissä. Opinnäytetyön teoriataustassa on käsitelty reformia ja sen tuomia muutoksia yleisellä tasolla sekä hius- ja kauneudenhoitoalan näkökulmasta. Teoriataustassa on käsitelty ammatillista koulutusta, ammatinopettajuutta sekä muutosjohtamista.
Laadullinen tutkimus toteutettiin 13.-28.10.2018 välisenä aikana Facebookin välityksellä tehdyllä kyselyllä. Kysely julkaistiin Hius- ja kaunedenhoitoalan opettajat -ryhmässä ja aineistoa kerättiin sen verran, että saturaatiopiste saatiin täyttymään. Tutkimustuloksista voidaan havaita, että ammatinopettajien pääpiirteinen käsitys reformista on se, että sillä pyritään saamaan aikaan parannusta koulutusjärjestelmässä ja opiskelijoiden tehokkaammassa oppimisessa. Reformia pidetään hyvänä asiana, mutta sen vaikutuksista käytännössä ei voida olla vielä varmoja. Tutkimuksella saatiin selvitettyä reformin tuomia positiivisia ja negatiivisia asioita. Positiivisista asioista päällimmäiseksi nousi jatkuvan haun hyvät puolet ja negatiivisista opiskelijoiden poissaolojen lisääntyminen luokattomuuden seurauksena. Ammatinopettajat eivät kokeneet oman työnkuvansa muuttuneen merkittävästi reformin myötä.
Laadullinen tutkimus toteutettiin 13.-28.10.2018 välisenä aikana Facebookin välityksellä tehdyllä kyselyllä. Kysely julkaistiin Hius- ja kaunedenhoitoalan opettajat -ryhmässä ja aineistoa kerättiin sen verran, että saturaatiopiste saatiin täyttymään. Tutkimustuloksista voidaan havaita, että ammatinopettajien pääpiirteinen käsitys reformista on se, että sillä pyritään saamaan aikaan parannusta koulutusjärjestelmässä ja opiskelijoiden tehokkaammassa oppimisessa. Reformia pidetään hyvänä asiana, mutta sen vaikutuksista käytännössä ei voida olla vielä varmoja. Tutkimuksella saatiin selvitettyä reformin tuomia positiivisia ja negatiivisia asioita. Positiivisista asioista päällimmäiseksi nousi jatkuvan haun hyvät puolet ja negatiivisista opiskelijoiden poissaolojen lisääntyminen luokattomuuden seurauksena. Ammatinopettajat eivät kokeneet oman työnkuvansa muuttuneen merkittävästi reformin myötä.