Harjoittelulla mestariksi : Viulunsoiton harjoitteluprosessi
Komu, Emilia (2018)
Komu, Emilia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100915816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100915816
Tiivistelmä
Viulunsoiton harjoittelussa on monta osa-aluetta hiottavaksi, jotta viulisti kehittyy parhaalla mahdollisella tavalla. Opinnäytetyössä tarkastellaan eri osa-alueita musiikista, viulunsoitosta ja sen tukielementeistä, jotta harjoittelulla tulisi mestariksi. Kohderyhmä ovat viulistit ja viulupedagogiopiskelijat. Teorian lisäksi on käytännöllinen harjoittelupäiväkirja.
Olennainen osa päämäärätietoista harjoittelua ovat tavoitteet. Nämä voidaan jakaa lähi- ja tulevaisuustavoitteisiin. Lähitavoitteet ovat päivä- ja viikkotasolla tapahtuvia välietappeja, kun taas tulevaisuustavoitteilla tähdätään kuukausi- ja vuositasolla suunniteltaviin asioihin. Viulunsoiton harjoitteluprosessissa erotetaan jousikäden ja viulukäden harjoittelu käyden eri osa-alueet läpi yksityiskohtaisesti. Lisäksi tarkastellaan yleismusiikillisia taitoja, musiikin hahmotusta, säveltämisen ja esiintymisten merkitystä, yhteissoittoa unohtamatta.
Viulistin harjoittelun tukielementit koostuvat terveellisistä elämäntavoista, säännöllisestä leporytmistä ja liikunnasta. Näiden lisäksi tarkastellaan poikkitaiteellisuutta mahdollisuutena lisätä musiikin hyvinvointivaikutuksia, musiikillisen ilmaisun syvyyttä ja viulistin työllisyyttä. Pedagogista näkemystä tulee esille harjoittelutottumusten ja metataitojen pohdinnassa.
Harjoittelupäiväkirja on olennainen osa opinnäytetyötä ja antaa kaikenikäisille ja kaiken tasoisille viulisteille työkaluja. Harjoittelupäiväkirjassa on monta osaa: harjoittelun osa-alueet, ohjelmisto, esiintymiset, tasosuoritukset, produktiot, sävellykset, saavutukset, itsearviointi, tulevaisuustavoitteet ja lähitavoitteet.
Metropolia ammattikorkeakoulun opiskelijat auttoivat kokeiluryhmänä harjoittelupäiväkirjan kehittämisessä. Haasteena oli saada kokeiluryhmä motivoitumaan harjoittelupäiväkirjasta. Sisäinen motivaatio onkin tärkeä oppimisprosessissa ja kunnianhimoisessa etenemisessä viulistina. Tällöin on kuitenkin muistettava musiikin yhteisöllinen ulottuvuus ja pidettävä yhtenä tavoitteena viulunsoiton ilo ja nautinto.
Olennainen osa päämäärätietoista harjoittelua ovat tavoitteet. Nämä voidaan jakaa lähi- ja tulevaisuustavoitteisiin. Lähitavoitteet ovat päivä- ja viikkotasolla tapahtuvia välietappeja, kun taas tulevaisuustavoitteilla tähdätään kuukausi- ja vuositasolla suunniteltaviin asioihin. Viulunsoiton harjoitteluprosessissa erotetaan jousikäden ja viulukäden harjoittelu käyden eri osa-alueet läpi yksityiskohtaisesti. Lisäksi tarkastellaan yleismusiikillisia taitoja, musiikin hahmotusta, säveltämisen ja esiintymisten merkitystä, yhteissoittoa unohtamatta.
Viulistin harjoittelun tukielementit koostuvat terveellisistä elämäntavoista, säännöllisestä leporytmistä ja liikunnasta. Näiden lisäksi tarkastellaan poikkitaiteellisuutta mahdollisuutena lisätä musiikin hyvinvointivaikutuksia, musiikillisen ilmaisun syvyyttä ja viulistin työllisyyttä. Pedagogista näkemystä tulee esille harjoittelutottumusten ja metataitojen pohdinnassa.
Harjoittelupäiväkirja on olennainen osa opinnäytetyötä ja antaa kaikenikäisille ja kaiken tasoisille viulisteille työkaluja. Harjoittelupäiväkirjassa on monta osaa: harjoittelun osa-alueet, ohjelmisto, esiintymiset, tasosuoritukset, produktiot, sävellykset, saavutukset, itsearviointi, tulevaisuustavoitteet ja lähitavoitteet.
Metropolia ammattikorkeakoulun opiskelijat auttoivat kokeiluryhmänä harjoittelupäiväkirjan kehittämisessä. Haasteena oli saada kokeiluryhmä motivoitumaan harjoittelupäiväkirjasta. Sisäinen motivaatio onkin tärkeä oppimisprosessissa ja kunnianhimoisessa etenemisessä viulistina. Tällöin on kuitenkin muistettava musiikin yhteisöllinen ulottuvuus ja pidettävä yhtenä tavoitteena viulunsoiton ilo ja nautinto.