Työntekijäkokemuksen korostuminen kesätyöntekijärekrytoinnissa
Leikkari, Julia (2018)
Leikkari, Julia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319741
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Atria Suomi Oy:n henkilöstötoiminto. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan yhteiskunnassamme työvoimapula on kasvava trendi, joka kohdistuu nyt etenkin teollisuuden aloille. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Atria Suomen toimipisteissä työskennelleille kesätyöntekijöille muodostunutta työntekijäkokemusta. Työntekijäkokemuksesta haluttiin selvittää, mitkä asiat ovat vaikuttaneet positiivisen kokemuksen syntymiseen ja miten näitä tekijöitä hyödyntämällä Atria pystyisi turvaamaan hakijoiden määrän tulevaisuudessakin. Lisäksi tarkasteltiin negatiiviseen kokemukseen vaikuttavia tekijöitä ja kuinka niitä pystytään kehittämään. Opinnäytetyön toteuttamista varten etsittiin teoriatietoa aiheeseen liittyen ja toteutettiin kyselytutkimus kaikille Atria Suomen kesätyöntekijöille. Aiheesta ei ollut tehty aiemmin vastaavaa tutkimusta toimeksiantajalle.
Teoreettinen viitekehys keskittyy henkilöstöjohtamiseen, rekrytointiin ja työntekijäkokemukseen. Henkilöstöjohtamisessa käsitellään aihetta yleisellä tasolla. Rekrytoinnin teoriaosuudessa tarkastellaan työnantajamielikuvaa, henkilöstön saatavuutta ja perehdyttämistä. Työntekijäkokemus syventyy käsittelemään kokemuksen syntymistä, mittaamista ja työelämään astuvan Y-sukupolven suhdetta asiaan. Henkilöstön sitoutuneisuus on olennainen osa työntekijäkokemusta.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostui kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Ajankohdan seurauksena kesätyöntekijät valikoituivat otosjoukoksi ja tavoitteena oli selvittää, millainen työntekijäkokemus heille on syntynyt. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää tekijöitä ja asioita, mitkä ovat toimivia käytänteitä Atrialla. Tutkimus suoritettiin internetkyselytutkimuksena, joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä ja monivalintakysymyksiä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan havaita, että muodostunut työntekijäkokemus on ollut kokonaisuudessaan positiivinen vastaajien keskuudessa. Tuloksia tarkasteltaessa työntekijäkokemuksessa on joillain osa-alueilla parantamisen varaa. Perehdytyksessä ja työnopastuksessa, työilmapiirissä ja työturvallisuudessa oli tulosten perusteella vielä kehitettäviä asiakokonaisuuksia.
Teoreettinen viitekehys keskittyy henkilöstöjohtamiseen, rekrytointiin ja työntekijäkokemukseen. Henkilöstöjohtamisessa käsitellään aihetta yleisellä tasolla. Rekrytoinnin teoriaosuudessa tarkastellaan työnantajamielikuvaa, henkilöstön saatavuutta ja perehdyttämistä. Työntekijäkokemus syventyy käsittelemään kokemuksen syntymistä, mittaamista ja työelämään astuvan Y-sukupolven suhdetta asiaan. Henkilöstön sitoutuneisuus on olennainen osa työntekijäkokemusta.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostui kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Ajankohdan seurauksena kesätyöntekijät valikoituivat otosjoukoksi ja tavoitteena oli selvittää, millainen työntekijäkokemus heille on syntynyt. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää tekijöitä ja asioita, mitkä ovat toimivia käytänteitä Atrialla. Tutkimus suoritettiin internetkyselytutkimuksena, joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä ja monivalintakysymyksiä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan havaita, että muodostunut työntekijäkokemus on ollut kokonaisuudessaan positiivinen vastaajien keskuudessa. Tuloksia tarkasteltaessa työntekijäkokemuksessa on joillain osa-alueilla parantamisen varaa. Perehdytyksessä ja työnopastuksessa, työilmapiirissä ja työturvallisuudessa oli tulosten perusteella vielä kehitettäviä asiakokonaisuuksia.