Vuorovaikutus videovälitteisessä toimintaterapiassa
Nevalainen, Janica; Inkala-Rajaniemi, Iiris (2018)
Nevalainen, Janica
Inkala-Rajaniemi, Iiris
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319787
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalan uudistuksen myötä myös kuntoutuspalvelut järjestetään uudelleen. Etäkuntoutuksessa erilaisia etäteknologiaa hyödyntäviä sovelluksia käytetään tavoitteellisesti. Etäkuntoutukseen käyttöönotolla pyritään vastaamaan siihen, että kansalaiset olisivat tasa-arvoisessa asemassa palvelujen suhteen asuinpaikastaan riippumatta. Vuorovaikutusta etätoimintaterapiassa on tutkittu vähän. Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla, millaisia kokemuksia toimintaterapeuteilla on videovälitteisestä vuorovaikutuksessa yksilötoimintaterapiassa. Tietoperustassa käsiteltyjä olennaisia teemoja tutkittavan aiheen kannalta ovat terapeuttisen vuorovaikutussuhteen kehittyminen, vuorovaikutussuhteen luomisen keinot, etäkuntoutuksen teknologia ja etätoimintaterapia.
Toteutimme opinnäytetyön laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruu tapahtui kyselytutkimuksena. Tiedonantajina toimivat videovälitteistä etätoimintaterapiaa toteuttavat toimintaterapeutit. Tutkimustehtävinä oli selvittää, millaista vuorovaikutus on videovälitteisessä toimintaterapiassa toimintaterapeuttien kokemana sekä miten etäterapiaan valitut toiminnot ja ympäristö vaikuttavat vuorovaikutukseen. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimus osoitti, että vuorovaikutus videovälitteisessä toimintaterapiassa on sujuvaa ja vähintään yhtä hyvää kuin kasvokkain tapahtuva terapia. Tärkeänä edellytyksenä vuorovaikutuksen onnistumiselle nähtiin luottamuksellisen terapiasuhteen rakentaminen kasvokkain terapiaprosessin alussa. Tutkimustulosten mukaan etävuorovaikutuksessa painottuu keskustelu, minkä vuoksi terapeutin vuorovaikutustaidoilla on suuri merkitys. Tutkimuksen mukaan etätoimintaterapiassa käytetyt toiminnot edistävät vuorovaikutusta. Ympäristön rooli nähtiin tärkeänä videovälitteisen vuorovaikutuksen kannalta niin asiakkaan, terapeutin kuin virtuaalisen ympäristön osalta. Vuorovaikutuksen toteutuminen asiakkaan omassa ympäristössä edistää vuorovaikutusta. Etäyhteys mahdollistaa asiakkaan kuntoutumisen kannalta merkityksellisten henkilöiden osallistumisen kuntoutukseen. Ympäristön ylimääräiset ärsykkeet ja etäyhteyden tekniset ongelmat voivat heikentää vuorovaikutusta.
Tutkimustulokset rohkaisevat toimintaterapeutteja hyödyntämään videovälitteisen toimintaterapian mahdollisuuksia. Opinnäytetyöhön kerättyjä kokemuksia on mahdollista hyödyntää materiaalina toimintaterapian tutkinto-ohjelmassa. Lisäksi tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Arki lähemmäs hankkeessa. Tutkimuksemme pohjalta nousseita jatkotutkimusaiheita voisi olla videoyhteydellä tapahtuvaan vuorovaikutukseen liittyvä opas sekä tutkimus siitä, millaisia toimintoja käytetään etätoimintaterapiassa.
Toteutimme opinnäytetyön laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruu tapahtui kyselytutkimuksena. Tiedonantajina toimivat videovälitteistä etätoimintaterapiaa toteuttavat toimintaterapeutit. Tutkimustehtävinä oli selvittää, millaista vuorovaikutus on videovälitteisessä toimintaterapiassa toimintaterapeuttien kokemana sekä miten etäterapiaan valitut toiminnot ja ympäristö vaikuttavat vuorovaikutukseen. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimus osoitti, että vuorovaikutus videovälitteisessä toimintaterapiassa on sujuvaa ja vähintään yhtä hyvää kuin kasvokkain tapahtuva terapia. Tärkeänä edellytyksenä vuorovaikutuksen onnistumiselle nähtiin luottamuksellisen terapiasuhteen rakentaminen kasvokkain terapiaprosessin alussa. Tutkimustulosten mukaan etävuorovaikutuksessa painottuu keskustelu, minkä vuoksi terapeutin vuorovaikutustaidoilla on suuri merkitys. Tutkimuksen mukaan etätoimintaterapiassa käytetyt toiminnot edistävät vuorovaikutusta. Ympäristön rooli nähtiin tärkeänä videovälitteisen vuorovaikutuksen kannalta niin asiakkaan, terapeutin kuin virtuaalisen ympäristön osalta. Vuorovaikutuksen toteutuminen asiakkaan omassa ympäristössä edistää vuorovaikutusta. Etäyhteys mahdollistaa asiakkaan kuntoutumisen kannalta merkityksellisten henkilöiden osallistumisen kuntoutukseen. Ympäristön ylimääräiset ärsykkeet ja etäyhteyden tekniset ongelmat voivat heikentää vuorovaikutusta.
Tutkimustulokset rohkaisevat toimintaterapeutteja hyödyntämään videovälitteisen toimintaterapian mahdollisuuksia. Opinnäytetyöhön kerättyjä kokemuksia on mahdollista hyödyntää materiaalina toimintaterapian tutkinto-ohjelmassa. Lisäksi tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Arki lähemmäs hankkeessa. Tutkimuksemme pohjalta nousseita jatkotutkimusaiheita voisi olla videoyhteydellä tapahtuvaan vuorovaikutukseen liittyvä opas sekä tutkimus siitä, millaisia toimintoja käytetään etätoimintaterapiassa.