Innovointiprosessin oppiminen virtuaalisessa oppimisympäristössä, case InnoSpiraali -kurssi SecondLife -ympäristössä
Paalanen, Harri (2010)
Paalanen, Harri
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111049
Tiivistelmä
Yrityselämässä voidaan tunnistaa muutos. Yritykset ovat avaamassa omia prosessejaan myös ulkopuolisille tahoilla ja ne verkostoituvat. Pienemmillä yrityksillä on mahdollisuus
toimia kansainvälisillä markkinoilla verkostojen ansiosta.
Tässä opinnäytetyössä on esitelty uusinta innovaatiotutkimusta, innovaatioiden mahdollistamisen
olosuhteita ja tällaisten olosuhteiden eli ympäristöjen johtamista ja niissä opettamista. Työssä tutustutaan Second Life-ympäristöön ja pyritään yhdistämään se
verkko-oppimisympäristö Moodleen, Sloodle työkalujen avulla.
Työ perustuu Kymenlaakson Ammattikorkeakoulu Oy:n toimeksiantoon. Hankkeessa testataan voidaanko Moodle-kurssista työstää myös Second Life-ympäristöön sopiva
kurssi. Moodle-kurssi, joka toimi uuden Second Life -kurssin lähtökohtana, on aikaisemmin toteutettu virtuaaliammattikorkeakoulussa Kymenlaakson ammattikorkeakoulun toimesta. Sen perusrakenne pysyi lähestulkoon samana, mutta sisältöä jouduttiin
muokkaamaan. Tavoitteemme oli testata Second Lifea verkko-oppimisympäristönä ja erilaisia teknisiä toteutuksia. Eniten aikaa ja energiaa työssä on vienyt uusien ohjelmien
ja ohjelmointikielien opettelu. Tästä syystä vain osa kurssin rakenteista, tiloista ja toiminnallisuuksista on saatu esittelykuntoon.
toimia kansainvälisillä markkinoilla verkostojen ansiosta.
Tässä opinnäytetyössä on esitelty uusinta innovaatiotutkimusta, innovaatioiden mahdollistamisen
olosuhteita ja tällaisten olosuhteiden eli ympäristöjen johtamista ja niissä opettamista. Työssä tutustutaan Second Life-ympäristöön ja pyritään yhdistämään se
verkko-oppimisympäristö Moodleen, Sloodle työkalujen avulla.
Työ perustuu Kymenlaakson Ammattikorkeakoulu Oy:n toimeksiantoon. Hankkeessa testataan voidaanko Moodle-kurssista työstää myös Second Life-ympäristöön sopiva
kurssi. Moodle-kurssi, joka toimi uuden Second Life -kurssin lähtökohtana, on aikaisemmin toteutettu virtuaaliammattikorkeakoulussa Kymenlaakson ammattikorkeakoulun toimesta. Sen perusrakenne pysyi lähestulkoon samana, mutta sisältöä jouduttiin
muokkaamaan. Tavoitteemme oli testata Second Lifea verkko-oppimisympäristönä ja erilaisia teknisiä toteutuksia. Eniten aikaa ja energiaa työssä on vienyt uusien ohjelmien
ja ohjelmointikielien opettelu. Tästä syystä vain osa kurssin rakenteista, tiloista ja toiminnallisuuksista on saatu esittelykuntoon.