"Ei ny niin kiirettä tartte pitää" : Kotihoidon asiakkaiden kokemuksia hoitajien ajankäytöstä
Rustari, Niina; Sikala, Mari (2018)
Rustari, Niina
Sikala, Mari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120119407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120119407
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin kotihoidon asiakkaiden kokemuksia hoitajien ajankäytöstä yhden pirkanmaalaisen kunnan kotihoidossa. Kotihoidon tarkoituksena on tukea asiakkaan kotona pärjäämistä ja mahdollistaa kotona asuminen mahdollisimman pitkään, joten ajankäytön tutkiminen kotihoidossa on tärkeää.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kotihoidon asiakkaiden kokemuksia ja ajatuksia hoitajien ajankäytöstä, ajan riittävyydestä ja sen tehokkuudesta. Tavoitteena oli tuoda esiin asiakkaiden mielipiteitä hoidon laadusta ja oikea-aikaisuudesta, sekä toiveista ajankäyttöön liittyen. Tavoitteena oli lisäksi selvittää kehittämisen tarpeet sekä saada vahvistusta hyviksi havaittuihin palveluihin. Työn avulla työelämätaho toivoi saavansa tietoa asiakkaan kokemuksista hoidon laadusta suhteessa ajan käyttöön, sekä sen myötä tärkeää tietoa tulevaisuuden kotihoidon kehittämistä varten.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla ja tulokset analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Haastattelut toteutettiin kuudelle kotihoidon asiakkaalle ja ne tehtiin heidän omissa asuinympäristöissään. Tulosten laadun varmistamiseksi muistisairaat suljettiin tutkimuksen ulkopuolelle. Tämän opinnäytetyön tulosten mukaan kotihoidon asiakkaat arvostavat hoitajien ajankäytössä hoitajan ammattitaitoa, työkokemusta, joustavuutta sekä heidän tuomaansa turvallisuuden tunnetta. Asiakkaan näkökulmasta kotihoidon ajankäyttöön vaikuttivat monet seikat, kuten hoitajien kiire, erilaisuus hoitajien ominaisuuksissa ja toimintatavoissa, sekä muiden asiakkaiden vaikutus hoitajalla käytettävissä olevaan aikaan. Ajankäyttö kotihoidossa olikin haastateltavien mielestä monitahoinen seikka ja haastatteluista löytyi niin hyviä kuin huonojakin kokemuksia ajankäytöstä.
Kotihoidon ajankäytön kehittämishaasteena on asiakkaan ja hoitajan välinen kommunikointi. Myös palvelujen täsmällisyys, sekä tiedonkulku vaikuttavat asiakkaan kokemukseen hoitajan ajankäytöstä, joten näiden kehittäminen on tärkeää. Hoitajien vaihtuvuuden vähentäminen on myös yksi työssä esille tullut kehitettävä alue. Jatkotutkimuksena voisi syventyä asiakkaan vaikutusmahdollisuuksien kehittämiseen, sekä tutkia asiakkaan näkemystä itsestään ja tarpeistaan sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaana, sekä niiden tärkeyttä suhteessa toisiin potilaisiin ja asiakkaisiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kotihoidon asiakkaiden kokemuksia ja ajatuksia hoitajien ajankäytöstä, ajan riittävyydestä ja sen tehokkuudesta. Tavoitteena oli tuoda esiin asiakkaiden mielipiteitä hoidon laadusta ja oikea-aikaisuudesta, sekä toiveista ajankäyttöön liittyen. Tavoitteena oli lisäksi selvittää kehittämisen tarpeet sekä saada vahvistusta hyviksi havaittuihin palveluihin. Työn avulla työelämätaho toivoi saavansa tietoa asiakkaan kokemuksista hoidon laadusta suhteessa ajan käyttöön, sekä sen myötä tärkeää tietoa tulevaisuuden kotihoidon kehittämistä varten.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla ja tulokset analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla. Haastattelut toteutettiin kuudelle kotihoidon asiakkaalle ja ne tehtiin heidän omissa asuinympäristöissään. Tulosten laadun varmistamiseksi muistisairaat suljettiin tutkimuksen ulkopuolelle. Tämän opinnäytetyön tulosten mukaan kotihoidon asiakkaat arvostavat hoitajien ajankäytössä hoitajan ammattitaitoa, työkokemusta, joustavuutta sekä heidän tuomaansa turvallisuuden tunnetta. Asiakkaan näkökulmasta kotihoidon ajankäyttöön vaikuttivat monet seikat, kuten hoitajien kiire, erilaisuus hoitajien ominaisuuksissa ja toimintatavoissa, sekä muiden asiakkaiden vaikutus hoitajalla käytettävissä olevaan aikaan. Ajankäyttö kotihoidossa olikin haastateltavien mielestä monitahoinen seikka ja haastatteluista löytyi niin hyviä kuin huonojakin kokemuksia ajankäytöstä.
Kotihoidon ajankäytön kehittämishaasteena on asiakkaan ja hoitajan välinen kommunikointi. Myös palvelujen täsmällisyys, sekä tiedonkulku vaikuttavat asiakkaan kokemukseen hoitajan ajankäytöstä, joten näiden kehittäminen on tärkeää. Hoitajien vaihtuvuuden vähentäminen on myös yksi työssä esille tullut kehitettävä alue. Jatkotutkimuksena voisi syventyä asiakkaan vaikutusmahdollisuuksien kehittämiseen, sekä tutkia asiakkaan näkemystä itsestään ja tarpeistaan sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaana, sekä niiden tärkeyttä suhteessa toisiin potilaisiin ja asiakkaisiin.