Kansainvälisen liikunnallisen leirikoulun tuotteistaminen ja markkinointi
Pöllänen, Eveliina; Vihola, Ville (2010)
Pöllänen, Eveliina
Vihola, Ville
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111057
Tiivistelmä
Projektin päätavoitteena oli kehittää Suomen Urheiluopiston leirikoulutuotetta vastaamaan kansainvälisiä vaatimuksia. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Suomen Urheiluopisto, joka tuottaa monenlaisia liikuntapalveluja.
Leirikoulun käytännön osuutta suunniteltiin yhdessä asiakkaan sekä leirikoulua aikaisemmin ohjanneen liikunnanohjaajan kanssa alkusyksystä 2009. Käytännön toteutus tapahtui lokakuussa 2009, minkä jälkeen alkoi suunnittelu- ja kehitystyövaihe. Leirikoulu suunnattiin kansainväliselle TASIS-yksityiskoululle. Ryhmä koostui 14–15-vuotiaista nuorista. Ryhmä oli monikulttuurinen.
Syksyllä 2009 järjestetyn leirikoulun aikana kerättiin palautetta leirikouluviikosta sekä kirjallisesti että suullisesti. Palautteen pohjalta aloitettiin leirikoulutuotepaketin kehittäminen. Leirin aikana saatiin myös luotua arvokkaita kontakteja.
Projektin lopputuloksena saatiin luotua lisäarvoa leirikoulutuotteelle. Erilaiset teemat ja muokattavuus parantavat leirikoulutuotteen myyntiä ja markkinointia. Tuotteen tarkempi segmentointi helpottaa myös markkinointia. Päätavoitteen lisäksi kehittämistyön tuloksena luotiin lisäarvoa tuovaa materiaalia, jota voidaan käyttää markkinoinnin apuvälineenä tulevaisuudessa.
Yhtenä uutena innovaationa leirikoululle kehiteltiin pizzapohjamalli, jonka avulla asiakkaan päätöksenteko ja leirikoulun muokattavuus paranee.
Suomen Urheiluopisto tarjoaa loistavat puitteet suunnitellun leirikoulupaketin järjestämiseen. Kehitelty tuote antaa entistä paremmat valmiudet markkinoida tuotteen tarjoamia palveluita muillekin vastaavanlaisille asiakkaille. Hyvällä markkinoinnilla pystytään laajentamaan asiakaskuntaa jopa maailmanlaajuiseksi.
Leirikoulun käytännön osuutta suunniteltiin yhdessä asiakkaan sekä leirikoulua aikaisemmin ohjanneen liikunnanohjaajan kanssa alkusyksystä 2009. Käytännön toteutus tapahtui lokakuussa 2009, minkä jälkeen alkoi suunnittelu- ja kehitystyövaihe. Leirikoulu suunnattiin kansainväliselle TASIS-yksityiskoululle. Ryhmä koostui 14–15-vuotiaista nuorista. Ryhmä oli monikulttuurinen.
Syksyllä 2009 järjestetyn leirikoulun aikana kerättiin palautetta leirikouluviikosta sekä kirjallisesti että suullisesti. Palautteen pohjalta aloitettiin leirikoulutuotepaketin kehittäminen. Leirin aikana saatiin myös luotua arvokkaita kontakteja.
Projektin lopputuloksena saatiin luotua lisäarvoa leirikoulutuotteelle. Erilaiset teemat ja muokattavuus parantavat leirikoulutuotteen myyntiä ja markkinointia. Tuotteen tarkempi segmentointi helpottaa myös markkinointia. Päätavoitteen lisäksi kehittämistyön tuloksena luotiin lisäarvoa tuovaa materiaalia, jota voidaan käyttää markkinoinnin apuvälineenä tulevaisuudessa.
Yhtenä uutena innovaationa leirikoululle kehiteltiin pizzapohjamalli, jonka avulla asiakkaan päätöksenteko ja leirikoulun muokattavuus paranee.
Suomen Urheiluopisto tarjoaa loistavat puitteet suunnitellun leirikoulupaketin järjestämiseen. Kehitelty tuote antaa entistä paremmat valmiudet markkinoida tuotteen tarjoamia palveluita muillekin vastaavanlaisille asiakkaille. Hyvällä markkinoinnilla pystytään laajentamaan asiakaskuntaa jopa maailmanlaajuiseksi.