Strateginen co-working osana tulevaisuuden työympäristöjä
Heino, Mari (2018)
Heino, Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319768
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on strateginen co-working osana tulevaisuuden työympäristöjä. Työn toimeksiantaja toimii työympäristökehittämiseen keskittyvä yritys Workspace Oy. Yritys kehittää tulevaisuuden työympäristöjä, jossa tilan käyttäjä on nostettu keskiöön. Workspacen henkilöstö vaikuttaa siihen millaisissa tiloissa ihmiset työskentelevät, asioivat ja viettävät vapaa-aikaansa. Workspace Oy luo muun muassa tiloja, jotka tukevat asiakasyrityksen brändiä sekä käyttäjäkokemusta parantavia tila- ja toimintakonsepteja.
Strateginen co-working tarkoittaa, että yhteisen toimitilan jakaminen yritysten kesken on suunniteltua ja toiminnan lähtökohtana on tuottaa lisäarvoa yritysten asiakkaille palvelun tai tuotteen muodossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli ennakoida strategisen co-workingin mahdollisuuksia tulevaisuuden työympäristömarkkinoilla. Opinnäytetyön tulokset perustuvat työssä tehtyyn haastattelututkimukseen ja tietopohjaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Tietopohjassa käsitellään työn muutosta, yhteistyön tärkeyttä, vaihtoehtoisia työympäristöjä ja tulevaisuuden työympäristöä.
Teknologian kehittymisen myötä kilpailu organisaatioiden välillä kasvaa koko ajan ja organisaatioilla on yhä vaikeampi yltää yksinään kaikkiin asiakkaiden odotuksiin. Strateginen co-working mahdollistaa asiakkaille monipuolisemman palvelun ja mahdollisuuden saada parhaassa tapauksessa kaikki palvelut saman katon alta. Toiminta säästää yritysten resursseja, koska yhden organisaation ei tarvitse tuottaa kaikkia palveluita yksin, vaan se voi hyödyntää toisen organisaation osaamista. Kun toimitaan samoissa toimitiloissa, myös kiinteistökustannukset jaetaan.
Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen perusteella strateginen co-working tulee olemaan osa tulevaisuuden työtä. Toimintaa on tärkeä johtaa määrätietoisesti ja yhteistyöyrityksillä tulee olla selkeä yhteinen tulevaisuuden visio. Parhaimmillaan organisaatiot pystyvät tuottamaan yhdessä asiakkaalle entistä parempaa palvelua. Jatkotutkimuksena tälle opinnäytetyölle voitaisiin tehdä tutkimus strategisen co-workingin olemassa olevasta toiminnasta jonkun organisaation sisällä ja sen vaikutuksesta organisaation toimitilojen käyttöön.
Strateginen co-working tarkoittaa, että yhteisen toimitilan jakaminen yritysten kesken on suunniteltua ja toiminnan lähtökohtana on tuottaa lisäarvoa yritysten asiakkaille palvelun tai tuotteen muodossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli ennakoida strategisen co-workingin mahdollisuuksia tulevaisuuden työympäristömarkkinoilla. Opinnäytetyön tulokset perustuvat työssä tehtyyn haastattelututkimukseen ja tietopohjaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Tietopohjassa käsitellään työn muutosta, yhteistyön tärkeyttä, vaihtoehtoisia työympäristöjä ja tulevaisuuden työympäristöä.
Teknologian kehittymisen myötä kilpailu organisaatioiden välillä kasvaa koko ajan ja organisaatioilla on yhä vaikeampi yltää yksinään kaikkiin asiakkaiden odotuksiin. Strateginen co-working mahdollistaa asiakkaille monipuolisemman palvelun ja mahdollisuuden saada parhaassa tapauksessa kaikki palvelut saman katon alta. Toiminta säästää yritysten resursseja, koska yhden organisaation ei tarvitse tuottaa kaikkia palveluita yksin, vaan se voi hyödyntää toisen organisaation osaamista. Kun toimitaan samoissa toimitiloissa, myös kiinteistökustannukset jaetaan.
Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen perusteella strateginen co-working tulee olemaan osa tulevaisuuden työtä. Toimintaa on tärkeä johtaa määrätietoisesti ja yhteistyöyrityksillä tulee olla selkeä yhteinen tulevaisuuden visio. Parhaimmillaan organisaatiot pystyvät tuottamaan yhdessä asiakkaalle entistä parempaa palvelua. Jatkotutkimuksena tälle opinnäytetyölle voitaisiin tehdä tutkimus strategisen co-workingin olemassa olevasta toiminnasta jonkun organisaation sisällä ja sen vaikutuksesta organisaation toimitilojen käyttöön.