Oivalluksia urapolulle! : Työelämävalmiuksien ja oman urapolun löytämisen työkalu
Vanhamäki, Outi (2018)
Vanhamäki, Outi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219524
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa verkkokurssi, joka toimisi apuna monimuotototeutuksen opiskelijoiden työelämävalmiuksien vahvistamisessa. Lähtökohtana kurssin toteutukselle oli edesauttaa opiskelijoiden omien vahvuuksien tunnistamista ja vahvistamista sekä tulevan urapolun selkeytymistä ja työllistymistä. Työn toimeksiantajana oli Tampereen ammattikorkeakoulun liiketalouden yksikkö.
Aiheen valinta perustui opinnäytetyön tekijän omaan kiinnostukseen aiheesta sekä toimeksiantajalta tulleeseen tarpeeseen kurssitarjonnan monipuolistamisessa. Aiheen valintaan vaikuttivat myös tekijän omakohtaiset kokemukset TAMKin liiketalouden opiskelijan näkökulmasta ja monimuotototeutuksen opiskelijoiden puutteellisesta uraohjauksesta koulutuksen aikana. Valintaan vaikutti myös tekijän nykyinen työnkuva TAMKin työelämäpalveluissa.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Apumenetelminä työssä käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä, kuten asiantuntijoiden teemahaastatteluita, joilla kartoitettiin ja analysoitiin lähtötilannetta ja kerättiin tietoa kurssin suunnittelua varten. Tämän perusteella vahvistui näkemys, että verkkokurssille oli todellinen tarve. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi oppimisen, verkko-opetuksen, työelämätaitojen, uravalmennuksen teoriaa ja parhaita käytäntöjä. Työn tuloksena syntyi verkkokurssi, joka suunniteltiin ja toteutettiin TAMKin Moodle verkko-oppimisympäristössä. Valmis työ on liitetty työhön linkillä.
Opinnäytetyö on tulevaisuuden työelämää palveleva, sillä se on hyödyllinen nyt ja tulevaisuudessa. Työn jatkotoimenpiteinä suositellaan toteutettavaksi pilottikurssi, jonka toteutusta ollaan kuvattu työn raportointiosuudessa. Työn tuloksena syntyi lisäksi useita muitakin ehdotuksia verkkokurssin käyttökohteista, kuten kurssin hyödyntäminen muissa koulutusohjelmissa, hankkeissa ja myytävissä palveluissa.
Luottamuksellista TAMKin sisäistä aineistoa on käytetty yleisviittauksina työssä, tarkkoja tietoja ei ole yhdistetty raportointiin.
Aiheen valinta perustui opinnäytetyön tekijän omaan kiinnostukseen aiheesta sekä toimeksiantajalta tulleeseen tarpeeseen kurssitarjonnan monipuolistamisessa. Aiheen valintaan vaikuttivat myös tekijän omakohtaiset kokemukset TAMKin liiketalouden opiskelijan näkökulmasta ja monimuotototeutuksen opiskelijoiden puutteellisesta uraohjauksesta koulutuksen aikana. Valintaan vaikutti myös tekijän nykyinen työnkuva TAMKin työelämäpalveluissa.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Apumenetelminä työssä käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä, kuten asiantuntijoiden teemahaastatteluita, joilla kartoitettiin ja analysoitiin lähtötilannetta ja kerättiin tietoa kurssin suunnittelua varten. Tämän perusteella vahvistui näkemys, että verkkokurssille oli todellinen tarve. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi oppimisen, verkko-opetuksen, työelämätaitojen, uravalmennuksen teoriaa ja parhaita käytäntöjä. Työn tuloksena syntyi verkkokurssi, joka suunniteltiin ja toteutettiin TAMKin Moodle verkko-oppimisympäristössä. Valmis työ on liitetty työhön linkillä.
Opinnäytetyö on tulevaisuuden työelämää palveleva, sillä se on hyödyllinen nyt ja tulevaisuudessa. Työn jatkotoimenpiteinä suositellaan toteutettavaksi pilottikurssi, jonka toteutusta ollaan kuvattu työn raportointiosuudessa. Työn tuloksena syntyi lisäksi useita muitakin ehdotuksia verkkokurssin käyttökohteista, kuten kurssin hyödyntäminen muissa koulutusohjelmissa, hankkeissa ja myytävissä palveluissa.
Luottamuksellista TAMKin sisäistä aineistoa on käytetty yleisviittauksina työssä, tarkkoja tietoja ei ole yhdistetty raportointiin.