Kolmannen sektorin potentiaali vapaa-ajanpalveluissa : Kolmas sektori sekä lasten ja nuorten vaikuttajaryhmät kehittävät yhdessä lasten ja nuorten vapaa-ajanpalveluita
Haronoja, Tiina (2018)
Haronoja, Tiina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419939
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kolmannen sektorin mahdollisuuksia ja esteitä lasten sekä nuorten vapaa-ajanpalveluiden tuottamisessa. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena on pyrkiä löytämään positiivisia kei-noja lasten ja nuorten terveyden edistämiseen sekä ylipainon ehkäisyyn. Opinnäytetyön tilaaja on Sas-tamalan kaupungin perhepalveluverkosto, jonka vuoden 2017 toiminnan tavoitteista opinnäytetyön aiheet ja tavoitteet nousivat.
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen kehittämistyö, jossa paikalliset kolmannen sektorin toimijat sekä lasten ja nuorten vaikuttajaryhmät kehittävät lasten ja nuorten vapaa-ajanpalveluita. Lasten ja nuorten vaikuttajaryhmät koostuivat paikallisten koulujen oppilaskuntien hallituksista, nuorisotilatoimikunnista ja nuorisovaltuustosta. Kolmannen sektorin toimijat olivat paikallisia lasten ja nuorten vapaa-aikapalveluita järjestävien seurojen ja yhdistysten edustajia. Kehittämistyöhön liittyvä tutkimus toteutet-tiin laadullisen tutkimuksen menetelmin, ja aineisto kerättiin monin eri tavoin. Kehittämistyöhön osallis-tuneet lasten ja nuorten vaikuttajaryhmät sekä kolmannen sektorin toimijat vastasivat sähköisiin Webropol–kyselyihin, joista saatuja vastauksia ja tuloksia hyödynnettiin Yhteisöfoorumin pohjatietoina. Yhteisöfoorumin aikana tuotettu materiaali: Kahoot–kyseiden vastaukset, ryhmätöiden tuotokset sekä foorumin aikana kuvattu video- ja valokuvamuotoinen materiaali toimivat kaikki kehittämistyön aineis-tona.
Yhteisöfoorumi on kehittämistyön aikana ideoitu malli, mikä toimii kehittämisympäristönä, missä kaksi tai useampi toimija voivat keskustella, ideoida, kehittää ja luoda jonkin tietyn casen tai teeman ympäril-le ratkaisuja sekä näkökulmia. Yhteisöfoorumimalli on monistettavissa ja hyödynnettävissä monenlai-siin kehittämisprojekteihin ja ympäristöihin. Kehittämistyöhön liittyvässä Yhteisöfoorumissa erityisenä casena oli lasten ja nuorten terveyden edistäminen sekä ylipainon ehkäisy, johon lasten ja nuorten vai-kuttajaryhmät sekä kolmannen sektorin toimijat pyrkivät yhdessä löytämään uusia näkökulmia.
Työn tulosten mukaan kolmannen sektorin toimintaa osallistuminen tuottaa sosiaalista pääomaa ja luo osallisuuden kokemuksia. Kolmas sektori on kiinnostunut tekemään yhteistyötä kunnan eri toimialojen sekä muiden kolmannen sektorin toimijoiden kesken. Yhteistyön isoimmat haasteet liittyvät kunnan ja kolmannen sektorin keskinäisen toiminnan koordinoinnin puutteeseen, sillä yhteistyötä tehdään tällä hetkellä pitkälti vain omien toimialojen toimijoiden kesken. Lisäksi esille nousivat resurssihaasteet, joista isoimmat liittyvät henkilöresursseihin, sillä pääosa kolmannen sektorin toimijoista toimii pelkkien vapaaehtoisten voimalla. Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen näkökulmasta kolmas sektori tuottaa mielenterveyttä edistäviä sekä fyysistä terveyttä sekä toimintakykyä ylläpitäviä vapaa-ajanpalveluita. Tulosten pohjalta työn tilaajalle on koostettu toimenpide-ehdotukset järjestö- ja seuratoiminnan kehit-tämiseen. Työn tulokset sekä toimenpide-ehdotukset ovat hyödynnettävissä muiden Sastamalan ko-koisten tai maantieteelliseltä rakenteeltaan samankaltaisten kuntien tarpeisiin.
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen kehittämistyö, jossa paikalliset kolmannen sektorin toimijat sekä lasten ja nuorten vaikuttajaryhmät kehittävät lasten ja nuorten vapaa-ajanpalveluita. Lasten ja nuorten vaikuttajaryhmät koostuivat paikallisten koulujen oppilaskuntien hallituksista, nuorisotilatoimikunnista ja nuorisovaltuustosta. Kolmannen sektorin toimijat olivat paikallisia lasten ja nuorten vapaa-aikapalveluita järjestävien seurojen ja yhdistysten edustajia. Kehittämistyöhön liittyvä tutkimus toteutet-tiin laadullisen tutkimuksen menetelmin, ja aineisto kerättiin monin eri tavoin. Kehittämistyöhön osallis-tuneet lasten ja nuorten vaikuttajaryhmät sekä kolmannen sektorin toimijat vastasivat sähköisiin Webropol–kyselyihin, joista saatuja vastauksia ja tuloksia hyödynnettiin Yhteisöfoorumin pohjatietoina. Yhteisöfoorumin aikana tuotettu materiaali: Kahoot–kyseiden vastaukset, ryhmätöiden tuotokset sekä foorumin aikana kuvattu video- ja valokuvamuotoinen materiaali toimivat kaikki kehittämistyön aineis-tona.
Yhteisöfoorumi on kehittämistyön aikana ideoitu malli, mikä toimii kehittämisympäristönä, missä kaksi tai useampi toimija voivat keskustella, ideoida, kehittää ja luoda jonkin tietyn casen tai teeman ympäril-le ratkaisuja sekä näkökulmia. Yhteisöfoorumimalli on monistettavissa ja hyödynnettävissä monenlai-siin kehittämisprojekteihin ja ympäristöihin. Kehittämistyöhön liittyvässä Yhteisöfoorumissa erityisenä casena oli lasten ja nuorten terveyden edistäminen sekä ylipainon ehkäisy, johon lasten ja nuorten vai-kuttajaryhmät sekä kolmannen sektorin toimijat pyrkivät yhdessä löytämään uusia näkökulmia.
Työn tulosten mukaan kolmannen sektorin toimintaa osallistuminen tuottaa sosiaalista pääomaa ja luo osallisuuden kokemuksia. Kolmas sektori on kiinnostunut tekemään yhteistyötä kunnan eri toimialojen sekä muiden kolmannen sektorin toimijoiden kesken. Yhteistyön isoimmat haasteet liittyvät kunnan ja kolmannen sektorin keskinäisen toiminnan koordinoinnin puutteeseen, sillä yhteistyötä tehdään tällä hetkellä pitkälti vain omien toimialojen toimijoiden kesken. Lisäksi esille nousivat resurssihaasteet, joista isoimmat liittyvät henkilöresursseihin, sillä pääosa kolmannen sektorin toimijoista toimii pelkkien vapaaehtoisten voimalla. Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen näkökulmasta kolmas sektori tuottaa mielenterveyttä edistäviä sekä fyysistä terveyttä sekä toimintakykyä ylläpitäviä vapaa-ajanpalveluita. Tulosten pohjalta työn tilaajalle on koostettu toimenpide-ehdotukset järjestö- ja seuratoiminnan kehit-tämiseen. Työn tulokset sekä toimenpide-ehdotukset ovat hyödynnettävissä muiden Sastamalan ko-koisten tai maantieteelliseltä rakenteeltaan samankaltaisten kuntien tarpeisiin.