Lattialämmitysjärjestelmien vianmäärityksen ja varaosien löytämisen kehittäminen
Koponen, Otto (2018)
Koponen, Otto
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319602
Tiivistelmä
Lämmitysmuotona lattialämmitys on lisännyt viime vuosikymmeninä erityisen paljon suosiotaan johtuen lämpöpumppujen suosion suuresta kasvusta ja lattialämmityksen hyvästä soveltuvuudesta lämmönjakotavaksi lämpöpumppujen kanssa. Lattialämmitys on myös energiatehokas lämmönjakotapa sen matalien käyttölämpötilojen ansiosta. Lattialämmityksen komponentit sekä varsinkin niiden säätöjärjestelmät kehittyvät jatkuvasti, ja vanhat tuotteet jäävät auttamatta uusien kehittyneempien tuotteiden jalkoihin. Lattialämmitysputkiston käyttöikä on yleensä noin 50 vuotta, mutta säätölaitteistolla ja järjes-telmän muilla kuluvilla osilla se on vähemmän. Vanhojen tuotteiden rikkoutuessa varaosien saatavuus on tärkeää.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja löytää ehdotus loppuasiakkaita, asentajia, jälleenmyyjiä sekä tuotevalmistajaa mahdollisimman hyvin palvelevasta vianmääritys- sekä varaosapalvelusta. Projektina oli kerätä kaikkien Uponor Suomi Oy:n alaisuudessa toimivien sekä toimineiden lattialämmityspalveluiden toistaiseksi saatavilla olevat varaosat saman palvelun alle, ja löytää ehdotus mahdollisesti toteutettavalle työkalulle, jonka avulla asiakkaan olisi helppo löytää tarvitsemansa varaosa tai ratkaisu lattialämmitystä koskevaan ongelmaansa.
Opinnäytetyössä keskityttiin selvittämään minkälainen olisi optimaalinen työkalu tällaiseen käyttötarkoitukseen. Varsinaista työkalua ei työssä toteutettu. Työn tavoitteena oli luoda tarvittavat dokumentit työkalun toteuttamiseksi.
Tavoitteena oli helpottaa teknisen palvelun ruuhkautumista, vapauttaa teknisen tuen aikaa yksinkertaisten varaosien hakujen ja vianmääritysasioiden osalta haastavampiin tehtäviin sekä mahdollistaa asiakkaille tähän tarkoitukseen työkalu ympäri vuorokauden toimivana palveluna verkossa. Opinnäytetyöhön saatiin kerättyä kattavasti tiedot kaikista Uponor Suomi Oy:n alaisuudessa toimivista lattialämmitysjärjestelmien varaosista sekä vastaukset useimpiin lattialämmitysjärjestelmiä koskeviin ongelmatilanteisiin yhtenäiseen pakettiin. Kvalitatiivisen haastattelun sekä vastaavien verkossa toimivien varaosapalveluiden tutkimuksen pohjalta tehtiin ehdotus, minkälaisella työkalulla teknisen palvelun asiakkaita pystyttäisiin palvelemaan mahdollisimman hyvin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja löytää ehdotus loppuasiakkaita, asentajia, jälleenmyyjiä sekä tuotevalmistajaa mahdollisimman hyvin palvelevasta vianmääritys- sekä varaosapalvelusta. Projektina oli kerätä kaikkien Uponor Suomi Oy:n alaisuudessa toimivien sekä toimineiden lattialämmityspalveluiden toistaiseksi saatavilla olevat varaosat saman palvelun alle, ja löytää ehdotus mahdollisesti toteutettavalle työkalulle, jonka avulla asiakkaan olisi helppo löytää tarvitsemansa varaosa tai ratkaisu lattialämmitystä koskevaan ongelmaansa.
Opinnäytetyössä keskityttiin selvittämään minkälainen olisi optimaalinen työkalu tällaiseen käyttötarkoitukseen. Varsinaista työkalua ei työssä toteutettu. Työn tavoitteena oli luoda tarvittavat dokumentit työkalun toteuttamiseksi.
Tavoitteena oli helpottaa teknisen palvelun ruuhkautumista, vapauttaa teknisen tuen aikaa yksinkertaisten varaosien hakujen ja vianmääritysasioiden osalta haastavampiin tehtäviin sekä mahdollistaa asiakkaille tähän tarkoitukseen työkalu ympäri vuorokauden toimivana palveluna verkossa. Opinnäytetyöhön saatiin kerättyä kattavasti tiedot kaikista Uponor Suomi Oy:n alaisuudessa toimivista lattialämmitysjärjestelmien varaosista sekä vastaukset useimpiin lattialämmitysjärjestelmiä koskeviin ongelmatilanteisiin yhtenäiseen pakettiin. Kvalitatiivisen haastattelun sekä vastaavien verkossa toimivien varaosapalveluiden tutkimuksen pohjalta tehtiin ehdotus, minkälaisella työkalulla teknisen palvelun asiakkaita pystyttäisiin palvelemaan mahdollisimman hyvin.