TAUKO Designin sosiaalisen median viestinnän kehittäminen
Enho, Jenni-Mari (2018)
Enho, Jenni-Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120119410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120119410
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on selvittää, millä tavalla toimeksiantajan, TAUKO Design Oy:n kilpailijat viestivät sosiaalisessa mediassa ja miten se eroaa yrityksen omasta viestinnästä. Työssä pyritään löytämään myös keinoja, joilla yritys voisi päästä lähemmäksi toivottua kohderyhmää sosiaalisen median viestinnän muutosten avulla. Työssä kuvataan, miten halutun kohderyhmän omaavat yritykset päivittävät sosiaalista mediaansa.
Työ on vertailututkimus. Aineistoa kerättiin haastattelemalla toista TAUKO designin perustajajäsentä, sekä havainnoimalla toimeksiantajan ja sen kilpailijoiden viestintää Facebookissa ja Instagramissa. Tutkimuksen tuloksia vertailtiin lopuksi toisiinsa vertailuanalyysin avulla. Työssä keskitytään erikseen myös yritysten kuvamateriaalin analysointiin ja niiden brändikohtaisiin eroihin. Työn kuva-analyysi koostuu ikonografisesta-analyysista ja subjektiivisesta tulkinnasta.
Tutkimukseen valittujen kilpailevien yritysten valinta tehtiin toimeksiantajan benchmarkingkartan sekä yrityksen toisen omistajan kanssa käytyjen keskustelujen perusteella. Tutkimuksessa kilpailijat jaettiin kahteen ryhmään: Yrityksiin, joilla on kohderyhmänä TAUKOn tavoittelema kohderyhmä, ja yrityksiin, joilla on tällä hetkellä TAUKOn kanssa sama kohderyhmä. Ryhmillä haluttiin luoda kontrastia brändien välille, ja selvittää, miten yritysten sosiaalisen median viestintä eroaa toisistaan, jos eroja on.
Tutkimuksen tuloksissa ei sosiaalisen median viestinnässä ryhmien välillä näkynyt merkittäviä eroja. Pieniä eroja oli kuitenkin nähtävissä. Ryhmien väliset erot painottuivat lähinnä tekstin tyyliin, linkkien lisäämiseen päivityksiin sekä Instagramissa hashtagien määrään. Myöskään kuva-analyysista ei noussut esiin ryhmiä toisistaan erottelevia tekijöitä, vaan erot olivat hyvin brändikohtaisia. Kuvissa suurimmat erot näkyivät niiden tunnelmassa, joka vaihteli brändikohtaisesti.
Työn tulosten myötä toimeksiantajalla on enemmän tietoa siitä, miten yrityksen sosiaalisen median viestintä eroaa kilpailijoista, sekä millä tavalla heidän viestintää voitaisiin kehittää.
Työ on vertailututkimus. Aineistoa kerättiin haastattelemalla toista TAUKO designin perustajajäsentä, sekä havainnoimalla toimeksiantajan ja sen kilpailijoiden viestintää Facebookissa ja Instagramissa. Tutkimuksen tuloksia vertailtiin lopuksi toisiinsa vertailuanalyysin avulla. Työssä keskitytään erikseen myös yritysten kuvamateriaalin analysointiin ja niiden brändikohtaisiin eroihin. Työn kuva-analyysi koostuu ikonografisesta-analyysista ja subjektiivisesta tulkinnasta.
Tutkimukseen valittujen kilpailevien yritysten valinta tehtiin toimeksiantajan benchmarkingkartan sekä yrityksen toisen omistajan kanssa käytyjen keskustelujen perusteella. Tutkimuksessa kilpailijat jaettiin kahteen ryhmään: Yrityksiin, joilla on kohderyhmänä TAUKOn tavoittelema kohderyhmä, ja yrityksiin, joilla on tällä hetkellä TAUKOn kanssa sama kohderyhmä. Ryhmillä haluttiin luoda kontrastia brändien välille, ja selvittää, miten yritysten sosiaalisen median viestintä eroaa toisistaan, jos eroja on.
Tutkimuksen tuloksissa ei sosiaalisen median viestinnässä ryhmien välillä näkynyt merkittäviä eroja. Pieniä eroja oli kuitenkin nähtävissä. Ryhmien väliset erot painottuivat lähinnä tekstin tyyliin, linkkien lisäämiseen päivityksiin sekä Instagramissa hashtagien määrään. Myöskään kuva-analyysista ei noussut esiin ryhmiä toisistaan erottelevia tekijöitä, vaan erot olivat hyvin brändikohtaisia. Kuvissa suurimmat erot näkyivät niiden tunnelmassa, joka vaihteli brändikohtaisesti.
Työn tulosten myötä toimeksiantajalla on enemmän tietoa siitä, miten yrityksen sosiaalisen median viestintä eroaa kilpailijoista, sekä millä tavalla heidän viestintää voitaisiin kehittää.