Yksilönä yhteisössä : Mielenterveyskuntoutujan aktiivisen roolin tukeminen yhteisöllisessä asumisessa
Jalonen, Verna; Kutvonen, Jonna (2018)
Jalonen, Verna
Kutvonen, Jonna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120419962
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tilaaja oli Lilinkotisäätiö, joka tarjoaa palveluasumista ja toimintaa ylläpitävää kuntoutusta psyykkisesti pitkäaikaissairaille henkilöille. Tutkimustyö toteutettiin ryhmäkotiin, jossa ryhmädynamiikan löytäminen ja asukkaiden aktiivisuuden puute olivat nostaneet tarpeen toiminnan kehittämiselle. Yhteisölliseen asumismuotoon vaikutti mielenterveyalan muutos ja recocery- ajattelumalli eli toipumisorientaatio, joka muokkaa ryhmäkodin toimintaa yksilökeskeisemmäksi.
Tutkimustyön tavoitteena oli tutkia, voidaanko osallistavalla matalan kynnyksen toiminnalla ja asukaslähtöisellä toiminnallisella menetelmällä vahvistaa ryhmäkodin aktiivisuutta ja yksilöiden osallisuutta sekä ohjaajan roolia toiminnassa. Tutkimustyö toteutettiin käytännön ympäristössä sitomalla matalan kynnyksen ohjauskerrat osaksi ryhmäkodin yhteistä tavoitteellista toimintaa. Tutkimustyön toiminnassa olivat mukana ryhmäkodin asukkaat ja ohjaajat. Tutkimusmenetelmänä toimivat osallistava toimintatutkimus, havainnointi ja palautekyselyt yksikön asukkaille ja ohjaajille.
Tutkimustulokset todensivat osallistavien menetelmien lisäävän aktiivisuutta, jos niissä huomioidaan yksilöiden eritasoinen valmius ottaa osaa yhteisön toimintaan, yksilön mielenkiintoa tukevat toiminta mahdollisuudet, ryhmänohjauksen rakenne ja ohjaajien toimintamallit. Yhdessä toteutettu matalan kynnyksen toiminta mahdollisti yksilön osallisuuden tunnetta yhteisöön. Tulokset korostivat yhteisen tavoitteen olevan saavutettavissa, jos toiminnassa huomioidaan yksilön oma motivaatio toimintaan, henkilökohtaiset mielenkiinnon kohteet ja ryhmänjäsenten tasavertaisuus. Tutkimuksen kautta merkittäväksi tekijäksi nousi osallistavan ohjaajan rooli ja tärkeys asukkaille. Ohjaajan tuki, läsnäolo ja rooli näkyvänä osana toimintaa ja toiminnan mahdollistajana vaikutti vahvasti ryhmäkodin asukkaiden omaan aktiivisuuteen.
.
Tutkimustyön tavoitteena oli tutkia, voidaanko osallistavalla matalan kynnyksen toiminnalla ja asukaslähtöisellä toiminnallisella menetelmällä vahvistaa ryhmäkodin aktiivisuutta ja yksilöiden osallisuutta sekä ohjaajan roolia toiminnassa. Tutkimustyö toteutettiin käytännön ympäristössä sitomalla matalan kynnyksen ohjauskerrat osaksi ryhmäkodin yhteistä tavoitteellista toimintaa. Tutkimustyön toiminnassa olivat mukana ryhmäkodin asukkaat ja ohjaajat. Tutkimusmenetelmänä toimivat osallistava toimintatutkimus, havainnointi ja palautekyselyt yksikön asukkaille ja ohjaajille.
Tutkimustulokset todensivat osallistavien menetelmien lisäävän aktiivisuutta, jos niissä huomioidaan yksilöiden eritasoinen valmius ottaa osaa yhteisön toimintaan, yksilön mielenkiintoa tukevat toiminta mahdollisuudet, ryhmänohjauksen rakenne ja ohjaajien toimintamallit. Yhdessä toteutettu matalan kynnyksen toiminta mahdollisti yksilön osallisuuden tunnetta yhteisöön. Tulokset korostivat yhteisen tavoitteen olevan saavutettavissa, jos toiminnassa huomioidaan yksilön oma motivaatio toimintaan, henkilökohtaiset mielenkiinnon kohteet ja ryhmänjäsenten tasavertaisuus. Tutkimuksen kautta merkittäväksi tekijäksi nousi osallistavan ohjaajan rooli ja tärkeys asukkaille. Ohjaajan tuki, läsnäolo ja rooli näkyvänä osana toimintaa ja toiminnan mahdollistajana vaikutti vahvasti ryhmäkodin asukkaiden omaan aktiivisuuteen.
.