Suomen inbound-matkailumarkkinoiden tulevaisuudennäkymät : Prototyyppi: Lyhytkestoinen aktiviteettipalvelu
Ahtiainen, Hermanni (2018)
Ahtiainen, Hermanni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319692
Tiivistelmä
Opinnäytetyö syntyi työn tekijän kiinnostuksesta matkailua ja tulevaisuudentutkimusta kohtaan. Opinnäytetyön tekijää kiinnosti ajatus siitä, miten matkailun muutosta voidaan ennustaa ja kuinka voidaan rakentaa siihen nojaavaa liiketoimintaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa työn tekijän omaan käyttöön liiketoimintamalli, jonka toteuttaisi tätä mallia. Sen toteuttamiseksi opinnäytetyössä tutkitaan matkailun tulevaisuusennusteita ja tunnistetaan niistä Suomen kannalta olennaiset vaikutteet.
Matkailun tulevaisuutta kuvataan erilaisten tulevaisuudentutkimukseen pohjautuvien ennusteiden sekä niiden tilastollisen toteutumisen kautta. Tutkimuksen lähtökohtana käytettiin Ian Yeomanin matkailuun keskittyviä tulevaisuudentutkimuksia, jota tuettiin YK:n turismiorganisaation UNWTO:n laatimalla ennusteella sekä useista eri viranomaislähteistä saatavilla tilastoilla ja raporteilla. Lisäksi opinnäytetyössä haastateltiin matkailutoimijoiden päättäjiä, jotka keskittyvät tulevaisuuteen.
Tutkimuksessa matkailusta osoitetaan tekijät, jotka rinnastavat sen maailmantalouteen ja sen muutoksiin. Nykytilanne ja tulevaisuusennusteet jaotellaan koko maailman, Euroopan ja Suomen näkökulmiin. Suomen kohdalla keskitytään matkustajademografian muutoksiin sekä asiakassegmentteihin. Muutostekijöitä käsitellään liiketoiminnallisesta näkökulmasta.
Tutkimustulosten pohjalta Lean Canvasin ja Value Proposition Canvasin avulla kuvataan lyhytkestoisen aktiviteettipalvelun liiketoimintakonsepti. Konsepti hyödyntää matkustajademografian muutosta ja tärkeimpien asiakassegmenttien kiinnostuksenkohteita. Konsepti rajaa liiketoimintamallin ja sen palveluiden tärkeimmät ydinideat.
Matkailun tulevaisuutta kuvataan erilaisten tulevaisuudentutkimukseen pohjautuvien ennusteiden sekä niiden tilastollisen toteutumisen kautta. Tutkimuksen lähtökohtana käytettiin Ian Yeomanin matkailuun keskittyviä tulevaisuudentutkimuksia, jota tuettiin YK:n turismiorganisaation UNWTO:n laatimalla ennusteella sekä useista eri viranomaislähteistä saatavilla tilastoilla ja raporteilla. Lisäksi opinnäytetyössä haastateltiin matkailutoimijoiden päättäjiä, jotka keskittyvät tulevaisuuteen.
Tutkimuksessa matkailusta osoitetaan tekijät, jotka rinnastavat sen maailmantalouteen ja sen muutoksiin. Nykytilanne ja tulevaisuusennusteet jaotellaan koko maailman, Euroopan ja Suomen näkökulmiin. Suomen kohdalla keskitytään matkustajademografian muutoksiin sekä asiakassegmentteihin. Muutostekijöitä käsitellään liiketoiminnallisesta näkökulmasta.
Tutkimustulosten pohjalta Lean Canvasin ja Value Proposition Canvasin avulla kuvataan lyhytkestoisen aktiviteettipalvelun liiketoimintakonsepti. Konsepti hyödyntää matkustajademografian muutosta ja tärkeimpien asiakassegmenttien kiinnostuksenkohteita. Konsepti rajaa liiketoimintamallin ja sen palveluiden tärkeimmät ydinideat.