Mindfulness-menetelmän hyödyntäminen esiopetuksessa
Heinänen, Elina; Sääskilahti, Jenni (2018)
Heinänen, Elina
Sääskilahti, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319812
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda mindfulness-menetelmä osaksi esikouluikäisten lasten lepohetkiä niin, että menetelmän harjoituksilla voitaisiin korvata perinteinen lepohetki nukkarissa. Tavoitteena oli myös tuottaa blogi, joka toimii oppaana varhaiskasvattajille mindfulness-menetelmästä esiopetuksessa sekä tarjoaa esimerkkiharjoituksia menetelmästä. Sisällön saamiseksi blogiin tavoitteena oli myös päästä hyödyntämään ja kokeilemaan sekä itse mindfulness-menetelmää että mindfulness-harjoituksia. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Uudenmaan yksityinen varhaiskasvatuspalveluiden tuottaja, päiväkoti. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä kyseisen päiväkodin esiopetusryhmän kanssa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään mindfulness-menetelmää ja sen taustaa sekä historiaa. Opinnäytetyössä syvennytään erityisesti mindfulness-menetelmän ohjaamiseen lapsille. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään unen ja levon merkitystä esikouluikäisille lapsille.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä, että mindfulness-menetelmänä soveltuu esikouluikäisille lapsille ja osalle lapsista myös perinteisen lepohetken nukkarissa korvaajaksi. Mindfulness-harjoitukset nukkarin korvaajana sopivat niille lapsille, jotka eivät enää tarvitse päiväunia. Lapsille, jotka tarvitsevat vielä esikouluikäisinä päiväunia, perinteisen lepohetken nukkarissa korvaaminen mindfulness-harjoitteilla ei sovellu; niille lapsille, jotka tarvitsevat vielä päiväunia, päivästä voi tulla muuten liian raskas. Tässä opinnäytetyössä ilmeni myös kehittämiskohteita. Opinnäytetyön jatkotutkimusaiheena voitaisiin tutkia, millainen vaikutus esimerkiksi isommalla tilalla tai lasten omilla patjoilla on mindfulness-harjoitusten kulkuun.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään mindfulness-menetelmää ja sen taustaa sekä historiaa. Opinnäytetyössä syvennytään erityisesti mindfulness-menetelmän ohjaamiseen lapsille. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään unen ja levon merkitystä esikouluikäisille lapsille.
Opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä, että mindfulness-menetelmänä soveltuu esikouluikäisille lapsille ja osalle lapsista myös perinteisen lepohetken nukkarissa korvaajaksi. Mindfulness-harjoitukset nukkarin korvaajana sopivat niille lapsille, jotka eivät enää tarvitse päiväunia. Lapsille, jotka tarvitsevat vielä esikouluikäisinä päiväunia, perinteisen lepohetken nukkarissa korvaaminen mindfulness-harjoitteilla ei sovellu; niille lapsille, jotka tarvitsevat vielä päiväunia, päivästä voi tulla muuten liian raskas. Tässä opinnäytetyössä ilmeni myös kehittämiskohteita. Opinnäytetyön jatkotutkimusaiheena voitaisiin tutkia, millainen vaikutus esimerkiksi isommalla tilalla tai lasten omilla patjoilla on mindfulness-harjoitusten kulkuun.