Sähköpostimarkkinointikampanjan suunnittelu virtuaalielämysliike Portaalille
Kahra, Waltteri (2018)
Kahra, Waltteri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319694
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella sähköpostimarkkinointikampanja toimeksiantajalle. Suunniteltavan sähköpostimarkkinointikampanjan aiheena on pikkujoulutilaisuuksien markkinointi paikallisille yrityksille ja se suunnitellaan niin, että toimeksiantaja pystyy toteuttamaan sen itse ilman aiempaa kokemusta sähköpostimarkkinoinnista ja sen lisäksi pystyy rakentamaan suunnitelman pohjalta tulevia sähköpostimarkkinointikampanjoita.
Tavoitteena on sähköpostimarkkinointikampanjan avulla lisätä Portaalin tunnettuutta mahdollisena ryhmäaktiviteettina paikallisille yrityksille pienellä budjetilla. Tunnettuuden lisäämisellä tavoitellaan tulevaisuudessa myynnin kasvua.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa syvennytään sähköpostimarkkinoinnin ja sähköpostimarkkinointikampanjan teoriaan, jota myöhemmin sovelletaan sähköpostimarkkinointikampanjan suunnittelussa. Teoriaosuudessa käsitellään myös sähköpostimarkkinointia koskevaa lainsäädäntöä.
Opinnäytetyön soveltavassa osuudessa suunnitellaan sähköpostimarkkinointikampanja kerätyn teorian pohjalle hyödyntäen toimeksiantajalta ja ulkopuolisilta henkilöiltä kerättyjä ehdotuksia ja mielipiteitä. Sähköpostimarkkinointisuunnitelma vastaa yrityksen viestinnän tyyliä ja koostuu kahdesta sähköpostiviestistä. Opinnäytetyön pohjalta toimeksiantaja toteuttaa sähköpostimarkkinointikampanjan MailChimp-ohjelmalla, josta toimeksiantajalla on aiempaa kokemusta ja jonka avulla kampanjan tuloksia pystytään seuraamaan ja analysoimaan tehokkaasti.
Tavoitteena on sähköpostimarkkinointikampanjan avulla lisätä Portaalin tunnettuutta mahdollisena ryhmäaktiviteettina paikallisille yrityksille pienellä budjetilla. Tunnettuuden lisäämisellä tavoitellaan tulevaisuudessa myynnin kasvua.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa syvennytään sähköpostimarkkinoinnin ja sähköpostimarkkinointikampanjan teoriaan, jota myöhemmin sovelletaan sähköpostimarkkinointikampanjan suunnittelussa. Teoriaosuudessa käsitellään myös sähköpostimarkkinointia koskevaa lainsäädäntöä.
Opinnäytetyön soveltavassa osuudessa suunnitellaan sähköpostimarkkinointikampanja kerätyn teorian pohjalle hyödyntäen toimeksiantajalta ja ulkopuolisilta henkilöiltä kerättyjä ehdotuksia ja mielipiteitä. Sähköpostimarkkinointisuunnitelma vastaa yrityksen viestinnän tyyliä ja koostuu kahdesta sähköpostiviestistä. Opinnäytetyön pohjalta toimeksiantaja toteuttaa sähköpostimarkkinointikampanjan MailChimp-ohjelmalla, josta toimeksiantajalla on aiempaa kokemusta ja jonka avulla kampanjan tuloksia pystytään seuraamaan ja analysoimaan tehokkaasti.