Case-yrityksen myyntireskontran ja maksuliikenteen valmistelu SAP-käyttöjärjestelmän käyttöönottoa varten
Lehto, Sari (2009)
Lehto, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901011001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901011001
Tiivistelmä
Projektin tavoitteena oli valmistella case-yrityksen myyntireskontra ja maksuliikenne tulevaa käyttöjärjestelmän vaihdosta varten. Myyntireskontrasta ja maksuliikenteestä piti ensin tehdä esitys. Esityksestä tuli ilmetä kaikki työvaiheet kuinka vanhat ohjelmat toimivat jokapäiväisessä työssä. Tämän jälkeen suunniteltiin ja toteutettiin tarvittavat muutokset myyntireskontraan ja maksuliikenteeseen, jotta tiedonsiirto uuteen SAP R/3-käyttöjärjestelmään onnistuisi.
Keräämällä tietoa käytössä olevista ohjelmista ja tekemällä ”print screen”-esitys jokapäiväisistä työtapahtumista, saatiin hyvä lähtökohta projektin toteuttamiselle. Konsernin SAP-tiimi vertasi esitystä tulevaan SAP R/3-käyttöjärjestelmään ja heidän esittämiensä muutosten pohjalta aloitettiin myyntireskontran ja maksuliikenteen valmistelut.
Tammikuusta syyskuun 2008 loppuun asti tehtiin erilaisia muutoksia myyntireskontraan ja maksuliikenteeseen. Myyntireskontrasta siivottiin pois senttierot ja selviteltiin avoimet erät, jotta niin sanottua turhaa tietoa ei siirtyisi uuteen käyttöjärjestelmään. Maksuliikenteen palveluntarjoajat kilpailutettiin ja siirryttiin käyttämään yritysnettipankkiportaalia. Samalla myös toimittajien kanssa sovittiin uusista maksuehdoista, koska heinäkuusta eteenpäin laskuja maksettaisiin vain kuluvan kuun 10. ja 25. päivä. Näiden töiden lisäksi elo- ja syyskuussa käytettiin paljon aikaa uuden käyttöjärjestelmän opetteluun.
Projektia alustava ”print screen”-esitys valmistui ajallaan ja sen pohjalta konsernin SAP-tiimi sai hyvin kartoitettua muutostarpeet vanhoihin käytäntöihin ennen uuden käyttöjärjestelmän käyttöönottoa. Tarvittavat työt ja muutokset toteutettiin aikataulun mukaisesti ja vaikka yllätyksiäkin ilmeni, ei mitään jäänyt tekemättä. Syyskuun lopulla uusi
SAP R/3-käyttöjärjestelmä oli valmiina palvelemaan case-yritystä. Lisäksi projektista kirjoitettiin loppuraportti, josta selviää työn viitekehys, lähtökohdat, toteutus kaikkine vaiheineen, ongelmat, lopputulos ja arvioinnit.
Keräämällä tietoa käytössä olevista ohjelmista ja tekemällä ”print screen”-esitys jokapäiväisistä työtapahtumista, saatiin hyvä lähtökohta projektin toteuttamiselle. Konsernin SAP-tiimi vertasi esitystä tulevaan SAP R/3-käyttöjärjestelmään ja heidän esittämiensä muutosten pohjalta aloitettiin myyntireskontran ja maksuliikenteen valmistelut.
Tammikuusta syyskuun 2008 loppuun asti tehtiin erilaisia muutoksia myyntireskontraan ja maksuliikenteeseen. Myyntireskontrasta siivottiin pois senttierot ja selviteltiin avoimet erät, jotta niin sanottua turhaa tietoa ei siirtyisi uuteen käyttöjärjestelmään. Maksuliikenteen palveluntarjoajat kilpailutettiin ja siirryttiin käyttämään yritysnettipankkiportaalia. Samalla myös toimittajien kanssa sovittiin uusista maksuehdoista, koska heinäkuusta eteenpäin laskuja maksettaisiin vain kuluvan kuun 10. ja 25. päivä. Näiden töiden lisäksi elo- ja syyskuussa käytettiin paljon aikaa uuden käyttöjärjestelmän opetteluun.
Projektia alustava ”print screen”-esitys valmistui ajallaan ja sen pohjalta konsernin SAP-tiimi sai hyvin kartoitettua muutostarpeet vanhoihin käytäntöihin ennen uuden käyttöjärjestelmän käyttöönottoa. Tarvittavat työt ja muutokset toteutettiin aikataulun mukaisesti ja vaikka yllätyksiäkin ilmeni, ei mitään jäänyt tekemättä. Syyskuun lopulla uusi
SAP R/3-käyttöjärjestelmä oli valmiina palvelemaan case-yritystä. Lisäksi projektista kirjoitettiin loppuraportti, josta selviää työn viitekehys, lähtökohdat, toteutus kaikkine vaiheineen, ongelmat, lopputulos ja arvioinnit.