Musiikkipedagogien koulutus ja työelämän haasteet : Kysely Oamkista vuosina 2010–2016 valmistuneille musiikkipedagogeille
Hautajärvi, Marjukka; Vesterinen, Maria (2018)
Hautajärvi, Marjukka
Vesterinen, Maria
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420034
Tiivistelmä
Oulun ammattikorkeakoulun kulttuurialan musiikin opetussuunnitelmaa ollaan uudistamassa ja koulun opetussuunnitelmatyöryhmä halusi teettää kyselytutkimuksen jo valmistuneiden, työelämässä olevien musiikkipedagogien keskuudessa. Kyselyssä oli tarkoitus kartoittaa, vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita.
Musiikkipedagogeilta vaaditaan työelämässä erilaisia taitoja. Riittävätkö Oamkista saadut tiedot ja taidot? Pitäisikö opetussuunnitelman olla eri lailla painottunut? Pitääkö opiskelua suunnata toisella tavoin kuin tähän asti on tehty?
Oamk on maantieteellisen sijaintinsa vuoksi merkittävä Pohjois-Suomen ammattimuusikkojen ja musiikkipedagogien kouluttaja. Koska koulutuksen resursseja on jatkuvasti vähennetty, halusimme tutkia, mikä on oikeasti tärkeää työssä pärjäämisen kannalta ja minkä voisi jättää vähemmälle.
Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä materiaalia opetussuunnitelmatyöryhmän käyttöön, jotta he pystyvät hyödyntämään tutkimustuloksia ja niiden pohjalta tekemään opetussuunnitelmasta mahdollisimman hyvin työelämän tarpeisiin vastaavan. Lähetimme kyselyn vuonna 2010–2016 valmistuneille musiikkipedagogeille. Perusteluna tutkimusryhmän valinnalle oli, että kyseisillä henkilöillä on jo kokemusta työelämästä.
Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena Internetissä Webropol-ohjelmaa käyttäen. Saimme opintotoimistosta Oamkista 2010–2016 valmistuneiden musiikkipedagogien sähköpostiosoitteet ja heille lähetettiin linkki kyselyyn. Vastauksia kertyi yhteensä 21 eli 20 % kyselyn saaneista vastasi.
Tuloksista ilmenee, että Oamkin musiikin koulutusohjelmasta valmistuneet olivat pääosin melko tyytyväisiä saamiinsa tietoihin ja taitoihin. Saimme vastanneilta hyviä kehitysehdotuksia opetussuunnitelman parantamiseksi. Osalla vastanneista työkokemusta oli jo muutamalta vuosikymmeneltä. Siispä otaksumme, että tutkimuskysymyksiin saamamme vastaukset ovat perinpohjaisesti harkittuja ja kokemuksen kautta käyttökelpoiseksi osoittautuneita. Tutkimuksen tuloksilla voidaan mielestämme kehittää opetussuunnitelmaa vastaamaan paremmin työelämän tarpeisiin.
Musiikkipedagogeilta vaaditaan työelämässä erilaisia taitoja. Riittävätkö Oamkista saadut tiedot ja taidot? Pitäisikö opetussuunnitelman olla eri lailla painottunut? Pitääkö opiskelua suunnata toisella tavoin kuin tähän asti on tehty?
Oamk on maantieteellisen sijaintinsa vuoksi merkittävä Pohjois-Suomen ammattimuusikkojen ja musiikkipedagogien kouluttaja. Koska koulutuksen resursseja on jatkuvasti vähennetty, halusimme tutkia, mikä on oikeasti tärkeää työssä pärjäämisen kannalta ja minkä voisi jättää vähemmälle.
Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä materiaalia opetussuunnitelmatyöryhmän käyttöön, jotta he pystyvät hyödyntämään tutkimustuloksia ja niiden pohjalta tekemään opetussuunnitelmasta mahdollisimman hyvin työelämän tarpeisiin vastaavan. Lähetimme kyselyn vuonna 2010–2016 valmistuneille musiikkipedagogeille. Perusteluna tutkimusryhmän valinnalle oli, että kyseisillä henkilöillä on jo kokemusta työelämästä.
Tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena Internetissä Webropol-ohjelmaa käyttäen. Saimme opintotoimistosta Oamkista 2010–2016 valmistuneiden musiikkipedagogien sähköpostiosoitteet ja heille lähetettiin linkki kyselyyn. Vastauksia kertyi yhteensä 21 eli 20 % kyselyn saaneista vastasi.
Tuloksista ilmenee, että Oamkin musiikin koulutusohjelmasta valmistuneet olivat pääosin melko tyytyväisiä saamiinsa tietoihin ja taitoihin. Saimme vastanneilta hyviä kehitysehdotuksia opetussuunnitelman parantamiseksi. Osalla vastanneista työkokemusta oli jo muutamalta vuosikymmeneltä. Siispä otaksumme, että tutkimuskysymyksiin saamamme vastaukset ovat perinpohjaisesti harkittuja ja kokemuksen kautta käyttökelpoiseksi osoittautuneita. Tutkimuksen tuloksilla voidaan mielestämme kehittää opetussuunnitelmaa vastaamaan paremmin työelämän tarpeisiin.