Pukeutumisen verkkokaupan ostokokemus : Case: Sokoksen pukeutumisen verkkokauppa
Roivas, Katja (2018)
Roivas, Katja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420060
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli vastata tutkimuskysymykseen ”Mitä kuluttajat odottavat Sokoksen pukeutumisen verkkokaupalta?”. Työssä haluttiin selvittää, mitä asiakas kokee ja ajattelee, kun hän asioi Sokoksen verkkokaupassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ne verkkokaupan ominaisuudet, jotka parantaisivat asiakkaan ostokokemusta ja sitä kautta kokonaisvaltaista asiakaskokemusta Sokoksen pukeutumisen verkkokaupassa. Tavoitteena oli löytää työkaluja, joilla voidaan lisätä Sokoksen verkkokaupan myyntiä. Yhtenä osana opinnäytetyötä visioidaan, millainen on pukeutumisen verkkokaupan tulevai-suus.
Työssä käytettiin kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimusotteen yhdistelmätutkimusta. Tutkimusstrategiana toimi tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelminä toimi kysely, havainnointi, avoin haastattelu ja benchmarking. Työssä on kerätty ja analysoitu aineistoa asiakkaiden ostokokemuksista heidän asioidessaan Sokoksen verkkokaupassa. Tätä kautta on päästy lähemmäksi asiakkaan todellisia odotuksia Sokoksen pukeutumisen verkkokaupalta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan verkkokaupan nykytilaa, asiakaskokemusta sekä sen tärkeintä osaa ostokokemusta ja verkkokaupan tulevaisuuden visioita.
Tutkimuksen tuloksena kehitysehdotuksiksi Sokokselle nostettiin kaksi selkeää pääteemaa. Nämä teemat olivat tuotteiden saatavuus sekä tuotehaku verkkokaupassa. Näitä kahta verkkokaupan toimintoa selkeyttämällä ja hiomalla käyttäjälähtöisemmiksi saadaan muodostettua laadukkaampi ostokokemus asiakkaalle. Muutokset lisäävät yrityksen kilpailukykyä ja myyntiä sekä tarjoavat S-ryhmän strategian mukaisesti myös jatkossa parhaita palveluja ja etuja S-ryhmän asiakasomistajille.
Työssä käytettiin kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimusotteen yhdistelmätutkimusta. Tutkimusstrategiana toimi tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelminä toimi kysely, havainnointi, avoin haastattelu ja benchmarking. Työssä on kerätty ja analysoitu aineistoa asiakkaiden ostokokemuksista heidän asioidessaan Sokoksen verkkokaupassa. Tätä kautta on päästy lähemmäksi asiakkaan todellisia odotuksia Sokoksen pukeutumisen verkkokaupalta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan verkkokaupan nykytilaa, asiakaskokemusta sekä sen tärkeintä osaa ostokokemusta ja verkkokaupan tulevaisuuden visioita.
Tutkimuksen tuloksena kehitysehdotuksiksi Sokokselle nostettiin kaksi selkeää pääteemaa. Nämä teemat olivat tuotteiden saatavuus sekä tuotehaku verkkokaupassa. Näitä kahta verkkokaupan toimintoa selkeyttämällä ja hiomalla käyttäjälähtöisemmiksi saadaan muodostettua laadukkaampi ostokokemus asiakkaalle. Muutokset lisäävät yrityksen kilpailukykyä ja myyntiä sekä tarjoavat S-ryhmän strategian mukaisesti myös jatkossa parhaita palveluja ja etuja S-ryhmän asiakasomistajille.