Asiakastyytyväisyystutkimus lounasravintola Mylläreille
Ivanova, Julia (2010)
Ivanova, Julia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111034
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on asiakastyytyväisyystutkimus Tamperelaiseen lounasravintolan Mylläreihin. Työn tarkoituksena oli selvittää lounasasiakkaiden tyytyväisyyttä Ravintola Mylläreiden toimintaan. Tavoitteena oli saada perusteellista suunta-antavaa tutkimustulosmateriaalia, joka auttaa yritystä kehittämään toimintaansa asiakassuuntaisesti.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Vastaajia valittiin satunnaisotannalla. Vastauksia saatiin 85 kpl. Kyselylomakkeessa oli 9 suljettua kysymystä, jotka koskivat ravintolan toiminnan osa-alueita ja 2 avointa kysymystä, jossa asiakkaat saivat perustella lounaspaikan vallintaa sekä antaa Mylläreille palautetta ja kehittämisideoita.
Tutkimuksen teoreettinen osuus käsittelee asiakassuuntaista markkinointia, palvelua ja palvelun laatua sekä asiakastyytyväisyyden muodostumista ja mittaamista.
Tutkimustulosten perusteella Ravintola Mylläreiden tyytyväisyyttä voidaan pitää kohtuullisen hyvänä. Asiakkaat pääosin olivat tyytyväisiä ravintolan ympäristöön ja toimitiloihin, sijaintiin, lounaan tarjoiluaikaan sekä hinta-laatusuhteeseen. Jonkin verran tyytymättömyyttä ilmeni ruokatuotteissa, lounasruokalistan monipuolisuudessa sekä asiakaspalvelussa. Nämä asiat on kehitettävä parempaan suuntaan, jotta ravintola voisi olla jatkossakin vahvana kilpailijana Tullintorin alueen ravintoloiden kesken. Ravintola Mylläreiden on suoritettava asiakastutkimuksia säännöllisesti. Tämän työn tutkimuksia voidaan pitää yrityksen toiminnan SWOT - analyysina.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Vastaajia valittiin satunnaisotannalla. Vastauksia saatiin 85 kpl. Kyselylomakkeessa oli 9 suljettua kysymystä, jotka koskivat ravintolan toiminnan osa-alueita ja 2 avointa kysymystä, jossa asiakkaat saivat perustella lounaspaikan vallintaa sekä antaa Mylläreille palautetta ja kehittämisideoita.
Tutkimuksen teoreettinen osuus käsittelee asiakassuuntaista markkinointia, palvelua ja palvelun laatua sekä asiakastyytyväisyyden muodostumista ja mittaamista.
Tutkimustulosten perusteella Ravintola Mylläreiden tyytyväisyyttä voidaan pitää kohtuullisen hyvänä. Asiakkaat pääosin olivat tyytyväisiä ravintolan ympäristöön ja toimitiloihin, sijaintiin, lounaan tarjoiluaikaan sekä hinta-laatusuhteeseen. Jonkin verran tyytymättömyyttä ilmeni ruokatuotteissa, lounasruokalistan monipuolisuudessa sekä asiakaspalvelussa. Nämä asiat on kehitettävä parempaan suuntaan, jotta ravintola voisi olla jatkossakin vahvana kilpailijana Tullintorin alueen ravintoloiden kesken. Ravintola Mylläreiden on suoritettava asiakastutkimuksia säännöllisesti. Tämän työn tutkimuksia voidaan pitää yrityksen toiminnan SWOT - analyysina.