Ikääntyvien palveluohjaus Imatralla: Asiakkaiden kokemuksia palvelujen tarpeesta ja elämänlaadusta
Kosonen, Minna; Harmainen, Terhi (2010)
Kosonen, Minna
Harmainen, Terhi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199789
Tiivistelmä
Väestön ikääntyessä on tärkeää kehittää kotona asumista helpottavia ja mahdollistavia palveluja. Kotona asuminen antaa ikääntyvälle mahdollisuuden päättää omista asioistaan toisin kuin laitoksessa asuminen. Ikääntyvän kotona hoitaminen on kustannuksiltaan edullisempaa kuin laitoksessa hoitaminen. Sosiaali- ja terveysministeriö on laatinut Ikäihmisten palvelujen laatusuosituksen vuonna 2008. Laatusuositus ohjaa kuntia kehittämään palveluja.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ikääntyvien palveluohjausta Imatralla. Opinnäytetyön tekijät tutkivat myös ikääntyvien palvelujen tarvetta tällä hetkellä ja tulevaisuudessa. Heitä kiinnosti erityisesti, millaiseksi ikääntyvä kokee elämänlaatunsa ja miten hän suhtautuu tulevaisuuteen. Tässä työssä ikääntyvällä tarkoitettiin yli 65-vuotiasta.
Palveluohjaus on asiakaslähtöinen työtapa, jossa asiakas saa yksilökohtaisen arvion palvelujensa tarpeesta. Palveluohjauksessa asiakas saa yhdestä paikasta kaiken tarvitsemansa ohjauksen, opastuksen ja neuvonnan kotona asumisen tueksi ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen. Kyselylomakkeet jaettiin Ikääntyvien palveluohjauskeskus IsoAvun asiakkaille syksyllä 2009. Kyselylomake oli puolistrukturoitu, ja sen jakoi palveluohjauskeskus IsoAvun henkilökunta. Lomakkeita jaettiin määräaikaan mennessä 33, näistä palautettiin 24, joten palautusprosentti oli 79%. Koska kaksi vastaajista oli alle 65-vuotiasta, heidän vastauksiaan ei käytetty tulosten tarkastelussa. Joten vastausprosentti oli 73 %.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ikääntyvät tarvitsevat tällä hetkellä sekä tulevaisuudessa apua arjen askareissa, kuten siivouksessa, ruokahuollossa, kuljetus- ja pesuavussa sekä kauppa-avussa. Enemmistö ikääntyvistä suhtautui tulevaisuuteen myönteisesti vastoinkäymisistä huolimatta. Ikääntyvistä suurin osa koki myös elämänlaatunsa myönteiseksi. Toisaalta yksinäisyys nousi monien vastauksista esille.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ikääntyvien palveluohjausta Imatralla. Opinnäytetyön tekijät tutkivat myös ikääntyvien palvelujen tarvetta tällä hetkellä ja tulevaisuudessa. Heitä kiinnosti erityisesti, millaiseksi ikääntyvä kokee elämänlaatunsa ja miten hän suhtautuu tulevaisuuteen. Tässä työssä ikääntyvällä tarkoitettiin yli 65-vuotiasta.
Palveluohjaus on asiakaslähtöinen työtapa, jossa asiakas saa yksilökohtaisen arvion palvelujensa tarpeesta. Palveluohjauksessa asiakas saa yhdestä paikasta kaiken tarvitsemansa ohjauksen, opastuksen ja neuvonnan kotona asumisen tueksi ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen. Kyselylomakkeet jaettiin Ikääntyvien palveluohjauskeskus IsoAvun asiakkaille syksyllä 2009. Kyselylomake oli puolistrukturoitu, ja sen jakoi palveluohjauskeskus IsoAvun henkilökunta. Lomakkeita jaettiin määräaikaan mennessä 33, näistä palautettiin 24, joten palautusprosentti oli 79%. Koska kaksi vastaajista oli alle 65-vuotiasta, heidän vastauksiaan ei käytetty tulosten tarkastelussa. Joten vastausprosentti oli 73 %.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ikääntyvät tarvitsevat tällä hetkellä sekä tulevaisuudessa apua arjen askareissa, kuten siivouksessa, ruokahuollossa, kuljetus- ja pesuavussa sekä kauppa-avussa. Enemmistö ikääntyvistä suhtautui tulevaisuuteen myönteisesti vastoinkäymisistä huolimatta. Ikääntyvistä suurin osa koki myös elämänlaatunsa myönteiseksi. Toisaalta yksinäisyys nousi monien vastauksista esille.