Jakamistalous osana kestävän liikkumisen kehittämistä : pyöräpysäköinnin palvelu Turun kaupungissa
Salokannel, Katariina (2018)
Salokannel, Katariina
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520150
Tiivistelmä
Jakamistalouden ilmiö on 2010-luvulla tullut vahvasti esiin synnyttäen uudenlaista liiketoimintaa. Se valtaa alaa perinteiseltä liiketoiminnalta, ja Suomessa uusia palveluja uskotaan syntyvän runsaasti etenkin liikenteen toimialalle. Liikkuminen on muuttumassa kestävämmäksi ja Turun kaupunki on osaltaan mukana vauhdittamassa muutosta kestävämpään suuntaan.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on CIVITAS ECCENTRIC -hanke, joka edistää kestävää liikkumista Turussa. Työn tavoitteena on selvittää, miten jakamistalouden periaatteet ohjaavat kestävää liikkumista ja millaisia liikenteen jakamistalouden palveluja esiintyy Suomessa ja maailmalla. Työssä halutaan tutkia miten Turkuun olisi mahdollista toteuttaa maksullinen pyöräpysäköinnin palvelu. Asiaa tarkastellaan opinnäytetyön kohdealueella toimivien organisaatioiden näkökulmasta. Tarkasteltavat organisaatiot ovat Turun Teknologiakiinteistöt, Forum Kortteli ja Q-Park.
Työn teoriaosassa käsitellään jakamistalouden, kestävän liikkumisen ja palvelumallin käsitteitä ja perehdytään palvelumallin rakentamisen pääpiirteisiin. Vertailuna tarkastellaan olemassa olevaa Tukholman Odenplanin maksullisen pyöräpysäköinnin palvelua. Empiriaosuudessa analysoidaan kohdealueen organisaatioille tehtyjen haastattelujen perusteella millaisin toimenpitein pyöräpysäköinnin palvelu olisi mahdollista toteuttaa Turussa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että jakamistalouden periaatteet ovat organisaatioilla hyvin selvillä. Maksullisen pyöräpysäköinnin palveluun suhtaudutaan avoimesti, siihen löytyy tiloja ja sen uskotaan kannattavan kohdealueella. Toimiakseen palvelu vaatii erillisen operaattorin pyörittämään liiketoimintaa, koska organisaatiot eivät olleet kiinnostuneita tuottamaan palvelua itse. Organisaatiot eivät uskoneet palvelulla olevan pienessä mittakaavassa suurta taloudellista arvoa, minkä vuoksi palveluntuottajalla tulisi olla muuta kestävää liikkumista tukevaa liiketoimintaa tai useampi pysäköintikohde hoidettavanaan riittävän liiketoimintavolyymin takaamiseksi.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on CIVITAS ECCENTRIC -hanke, joka edistää kestävää liikkumista Turussa. Työn tavoitteena on selvittää, miten jakamistalouden periaatteet ohjaavat kestävää liikkumista ja millaisia liikenteen jakamistalouden palveluja esiintyy Suomessa ja maailmalla. Työssä halutaan tutkia miten Turkuun olisi mahdollista toteuttaa maksullinen pyöräpysäköinnin palvelu. Asiaa tarkastellaan opinnäytetyön kohdealueella toimivien organisaatioiden näkökulmasta. Tarkasteltavat organisaatiot ovat Turun Teknologiakiinteistöt, Forum Kortteli ja Q-Park.
Työn teoriaosassa käsitellään jakamistalouden, kestävän liikkumisen ja palvelumallin käsitteitä ja perehdytään palvelumallin rakentamisen pääpiirteisiin. Vertailuna tarkastellaan olemassa olevaa Tukholman Odenplanin maksullisen pyöräpysäköinnin palvelua. Empiriaosuudessa analysoidaan kohdealueen organisaatioille tehtyjen haastattelujen perusteella millaisin toimenpitein pyöräpysäköinnin palvelu olisi mahdollista toteuttaa Turussa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että jakamistalouden periaatteet ovat organisaatioilla hyvin selvillä. Maksullisen pyöräpysäköinnin palveluun suhtaudutaan avoimesti, siihen löytyy tiloja ja sen uskotaan kannattavan kohdealueella. Toimiakseen palvelu vaatii erillisen operaattorin pyörittämään liiketoimintaa, koska organisaatiot eivät olleet kiinnostuneita tuottamaan palvelua itse. Organisaatiot eivät uskoneet palvelulla olevan pienessä mittakaavassa suurta taloudellista arvoa, minkä vuoksi palveluntuottajalla tulisi olla muuta kestävää liikkumista tukevaa liiketoimintaa tai useampi pysäköintikohde hoidettavanaan riittävän liiketoimintavolyymin takaamiseksi.