Ajosuunnittelun ja asiakaspalvelun yhteistyön kehittäminen
Aittolahti, Joonas (2018)
Aittolahti, Joonas
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420053
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin kohdeyritys Containerships Oyj:n Suomen vientiosaston asiakaspalvelun ja ajosuunnittelun omia toimintaprosesseja, sekä näiden kahden toimijan välisiä yhteistyöprosesseja. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella prosessien etenemisen nykytilaa, sekä nostaa prosesseista esiin eritasoisia ongelmakohtia. Tavoitteena oli myös löytää näille ongelmakohdille toteutettavissa olevia kehitysehdotuksia. Opinnäytetyön taustalla oli kohdeyrityksen halu kehittää näiden kahden toimijan välistä yhteistyötä.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tarkasteltiin kuljetussuunnittelun kokonaisprosessia, sekä asiakaspalvelun ja ajossuunnittelun keskinäisiä prosesseja. Laajan prosessien kuvaamisen tarkoituksena oli muodostaa lukijalle selkeämpi kuva sen etenemisestä, sekä ongelmakohdista.
Opinnäytetyötä varten tehty empiirinen tutkimus tehtiin työskennellessä osana kohdeyritystä. Tämä mahdollisti monipuolisen tiedon keräämisen eri organisaation osatoiminnoista. Sekä syvemmän perehtymisen yrityksen sisäisiin toimintoihin.
Opinnäytetyössä tarkasteltavat kaksi suurinta ongelmakohtaa nykyisessä yhteistyötoiminnassa ovat noutoaikojen suunnittelu, sekä IT-ohjelmistojen aiheuttamat ongelmat prosessien suorittamiselle.
Opinnäytetyön teoriaosuutta varten tuotettiin kohdeyrityksen toimesta dataa kohdeyrityksen ajamien vientikuljetusten määristä ja ajankohdista tarkastelujaksolla. Tätä analysoimalla tarkasteltiin lastausten määriä eri ajankohtina. Tätä kohdeyrityksen tuottamaa materiaalia tarkasteltiin myös erilaisilla mittareilla.
Kehitysehdotuksissa empiirisen osuuden tarkastelun, alan kirjallisuuden, sekä toiminnallisen osuuden analyysin perusteella opinnäytetyössä nostettiin esiin erilaisia kehitysehdotuksia, joiden avulla kohdeyritys kykenee tulevaisuudessa kehittämään toimintaansa.
Raporttiosuuden päätteeksi käsitellään opinnäytetyöprosessia kokonaisuutena, sekä prosessin yritykselle tulevaisuudessa tuomia hyötyjä ja mahdollisia jatkoprojekteja. Lopuksi tarkastellaan tekijän omaa oppimista ja arvioidaan ammatillisen osaamisen kehittymistä.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tarkasteltiin kuljetussuunnittelun kokonaisprosessia, sekä asiakaspalvelun ja ajossuunnittelun keskinäisiä prosesseja. Laajan prosessien kuvaamisen tarkoituksena oli muodostaa lukijalle selkeämpi kuva sen etenemisestä, sekä ongelmakohdista.
Opinnäytetyötä varten tehty empiirinen tutkimus tehtiin työskennellessä osana kohdeyritystä. Tämä mahdollisti monipuolisen tiedon keräämisen eri organisaation osatoiminnoista. Sekä syvemmän perehtymisen yrityksen sisäisiin toimintoihin.
Opinnäytetyössä tarkasteltavat kaksi suurinta ongelmakohtaa nykyisessä yhteistyötoiminnassa ovat noutoaikojen suunnittelu, sekä IT-ohjelmistojen aiheuttamat ongelmat prosessien suorittamiselle.
Opinnäytetyön teoriaosuutta varten tuotettiin kohdeyrityksen toimesta dataa kohdeyrityksen ajamien vientikuljetusten määristä ja ajankohdista tarkastelujaksolla. Tätä analysoimalla tarkasteltiin lastausten määriä eri ajankohtina. Tätä kohdeyrityksen tuottamaa materiaalia tarkasteltiin myös erilaisilla mittareilla.
Kehitysehdotuksissa empiirisen osuuden tarkastelun, alan kirjallisuuden, sekä toiminnallisen osuuden analyysin perusteella opinnäytetyössä nostettiin esiin erilaisia kehitysehdotuksia, joiden avulla kohdeyritys kykenee tulevaisuudessa kehittämään toimintaansa.
Raporttiosuuden päätteeksi käsitellään opinnäytetyöprosessia kokonaisuutena, sekä prosessin yritykselle tulevaisuudessa tuomia hyötyjä ja mahdollisia jatkoprojekteja. Lopuksi tarkastellaan tekijän omaa oppimista ja arvioidaan ammatillisen osaamisen kehittymistä.