Suomen imago ja kiinnostavuus Meksikossa
Jonasson, Frida Elvira (2018)
Jonasson, Frida Elvira
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420101
Tiivistelmä
Tavoitteena opinnäytetyössä on ollut tutkia Suomen imagoa ja kiinnostavuutta Meksikossa, miten Suomea voisi parhaiten markkinoida Meksikon markkinoilla sekä miten meksikolaisten matkailua Suomeen päin voitaisiin edistää. Tutkimuksessa on pyritty selvittämään, miten meksikolaiset löytävät tietoa Suomesta, meksikolaisten tietämyksiä ja mielikuvia Suomesta ja heidän yleisiä matkustustottumuksiaan, aiempaa matkustamistaan Suomeen ja halukkuuttaan matkustaa tänne sekä syitä tähän.
Opinnäytetyö toteutettiin sekä kvantitatiivisena että kvalitatiivisena tutkimuksena, ja teoreettinen viitekehys koostuu tiedosta Meksikosta maana, meksikolaisten matkustustottumuksista, meksikolaisista matkailijoista Suomessa, kuluttajakäyttäytymisestä ja matkustusmotiiveista, sekä Suomen matkailullisista vetovoimatekijöistä.
Tutkimustuloksista ilmenee, että meksikolaisilla on hyvin vähän tietoa Suomesta, jos ollenkaan, ja suoranaista tietoa siitä, että Suomea olisi markkinoitu aktiivisesti meksikolaisille ei löytynyt. Kaikki haastateltavat ja suuri osa kyselytutkimukseen osallistuneista olivat sitä mieltä, ettei heille oltu kerrottu tarpeeksi Suomesta. Suomesta oli eniten saatu tietoa yliopiston, sosiaalinen median tai perheen tai ystävien kautta. Tuloksista selvisi myös, että meksikolaisten tärkeimmät matkustusmotiivit ovat luonto, mahdollisuudet seikkailuihin, nähtävyydet, historialliset kohteet, maailmanperintökohteet, yöelämä ja kulttuuri. Myös turvallisuudella, maisemilla, ruuilla ja ilmastolla oli vaikutusta kohteen valintaan. Mielikuva Suomesta oli mm. että Suomessa olisi kauniit maisemat, paljon lunta, turvallista, hyvä joukkoliikenne, mahdollisuus seikkailuun ja revontulien näkemiseen, paljon nähtävyyksiä ja aktiviteettimahdollisuuksia. Suomessa vierailleiden mielestä parasta Suomessa oli mm. turvallisuus, maan kehittyneisyys, suomalaisten lainkuuliaisuus, arkkitehtuuri, luonto, metsä, sauna, että oli valoisaa myöhään illalla, ja maan erilaisuus verrattuna Meksikoon. Kaikkien mielestä Suomi on meksikolaisille kallis maa, mutta ei kuitenkaan niin kallis, ettei Suomeen voisi matkustaa.
Tutkimuksen perusteella meksikolaisten mielikuvat ja kokemukset Suomesta ja matkakohteiden kiinnostavuuden kriteerit käyvät Suomen kohdalla varsin hyvin yhteen, ja Meksikosta saattaisi löytyä potentiaalisia matkailijoita Suomeen, edellyttäen, että Suomea markkinoitaisiin heille huomattavasti nykyistä enemmän ja kanavissa, joista heidät tavoittaa, kuten esim. sosiaalinen media, digitaaliset matkailulehdet, blogit ja tapahtumat.
Opinnäytetyö toteutettiin sekä kvantitatiivisena että kvalitatiivisena tutkimuksena, ja teoreettinen viitekehys koostuu tiedosta Meksikosta maana, meksikolaisten matkustustottumuksista, meksikolaisista matkailijoista Suomessa, kuluttajakäyttäytymisestä ja matkustusmotiiveista, sekä Suomen matkailullisista vetovoimatekijöistä.
Tutkimustuloksista ilmenee, että meksikolaisilla on hyvin vähän tietoa Suomesta, jos ollenkaan, ja suoranaista tietoa siitä, että Suomea olisi markkinoitu aktiivisesti meksikolaisille ei löytynyt. Kaikki haastateltavat ja suuri osa kyselytutkimukseen osallistuneista olivat sitä mieltä, ettei heille oltu kerrottu tarpeeksi Suomesta. Suomesta oli eniten saatu tietoa yliopiston, sosiaalinen median tai perheen tai ystävien kautta. Tuloksista selvisi myös, että meksikolaisten tärkeimmät matkustusmotiivit ovat luonto, mahdollisuudet seikkailuihin, nähtävyydet, historialliset kohteet, maailmanperintökohteet, yöelämä ja kulttuuri. Myös turvallisuudella, maisemilla, ruuilla ja ilmastolla oli vaikutusta kohteen valintaan. Mielikuva Suomesta oli mm. että Suomessa olisi kauniit maisemat, paljon lunta, turvallista, hyvä joukkoliikenne, mahdollisuus seikkailuun ja revontulien näkemiseen, paljon nähtävyyksiä ja aktiviteettimahdollisuuksia. Suomessa vierailleiden mielestä parasta Suomessa oli mm. turvallisuus, maan kehittyneisyys, suomalaisten lainkuuliaisuus, arkkitehtuuri, luonto, metsä, sauna, että oli valoisaa myöhään illalla, ja maan erilaisuus verrattuna Meksikoon. Kaikkien mielestä Suomi on meksikolaisille kallis maa, mutta ei kuitenkaan niin kallis, ettei Suomeen voisi matkustaa.
Tutkimuksen perusteella meksikolaisten mielikuvat ja kokemukset Suomesta ja matkakohteiden kiinnostavuuden kriteerit käyvät Suomen kohdalla varsin hyvin yhteen, ja Meksikosta saattaisi löytyä potentiaalisia matkailijoita Suomeen, edellyttäen, että Suomea markkinoitaisiin heille huomattavasti nykyistä enemmän ja kanavissa, joista heidät tavoittaa, kuten esim. sosiaalinen media, digitaaliset matkailulehdet, blogit ja tapahtumat.