Sappeen matkailukeskuksen kokousmatkailu : asiakastyytyväisyyskysely
Rajamäki, Annika (2010)
Rajamäki, Annika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810882
Tiivistelmä
Tutkimuksen avulla oli tarkoitus selvittää Sappeen kokousmatkailijoiden asiakastyytyväisyyttä, mitä palveluita he ovat vierailunsa aikana käyttäneet Sappeessa ja kuinka heidän odotukset ja kokemukset ovat kohdanneet. Haluttiin tietoa myös siitä, millaisia kokouksia Sappeessa järjestetään. Lisäksi haluttiin selvittää kuinka hyvin Sappee tunnetaan kokousmatkailukohteena.
Tutkimuksessa käytettiin asiakastyytyväisyyden teoriaa ja perehdyttiin tarkemmin liike- ja kokousmatkailuun. Tutkimuksessa käsiteltiin myös imagoa ja sen merkitystä. Lisäksi itse tutkimuksen kohde, Sappeen matkailukeskus, esiteltiin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin laaditun asiakastyytyväisyyskyselyn avulla www-kyselynä, joka lähetettiin kaikille Sappeen kokousasiakkaille. Vastausprosentin nostamiseksi vastanneiden kesken arvottiin kaksi päivälippua Sappeeseen.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Sappeen kokousasiakkaat ovat sen palveluihin ja palveluun tyytyväisiä. Myös asiakkaiden odotukset ja kokemukset ovat vastanneet suurimmaksi osaksi toisiaan. Kokousasiakkaat ovat käyttäneet eniten ravintolapalveluita, sitten ohjelmapalveluja ja majoitusta. Sappeessa järjestetään eniten kaksipäiväisiä kokouksia, joihin osallistuu 21 – 50 henkeä. Lisäksi kävi ilmi, että Sappeeta pidetään melko tuntemattomana kokousmatkailukohteena.
Johtopäätöksissä Sappeelle ehdotetaan asiakastyytyväisyyden seurantajärjestelmän kehittämistä ja tunnettuuden lisäämistä markkinoinnin avulla.
Tutkimuksessa käytettiin asiakastyytyväisyyden teoriaa ja perehdyttiin tarkemmin liike- ja kokousmatkailuun. Tutkimuksessa käsiteltiin myös imagoa ja sen merkitystä. Lisäksi itse tutkimuksen kohde, Sappeen matkailukeskus, esiteltiin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin laaditun asiakastyytyväisyyskyselyn avulla www-kyselynä, joka lähetettiin kaikille Sappeen kokousasiakkaille. Vastausprosentin nostamiseksi vastanneiden kesken arvottiin kaksi päivälippua Sappeeseen.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Sappeen kokousasiakkaat ovat sen palveluihin ja palveluun tyytyväisiä. Myös asiakkaiden odotukset ja kokemukset ovat vastanneet suurimmaksi osaksi toisiaan. Kokousasiakkaat ovat käyttäneet eniten ravintolapalveluita, sitten ohjelmapalveluja ja majoitusta. Sappeessa järjestetään eniten kaksipäiväisiä kokouksia, joihin osallistuu 21 – 50 henkeä. Lisäksi kävi ilmi, että Sappeeta pidetään melko tuntemattomana kokousmatkailukohteena.
Johtopäätöksissä Sappeelle ehdotetaan asiakastyytyväisyyden seurantajärjestelmän kehittämistä ja tunnettuuden lisäämistä markkinoinnin avulla.