Yhteistyö kotimaisen vaatesuunnittelijan voimavarana : Liikkeen suunta tarkastelussa
Haaksiluoto, Jaana (2010)
Haaksiluoto, Jaana
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111021
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on kehittää kotimaisen vaatesuunnittelijan yritystoimintaa. Työni kohdistuu Liike nimisen ryhmän toiminnan edistämiseen. Ryhmä koostuu kuudesta kotimaisesta vaatemerkistä joita yhdistää Helsingin keskustassa Yrjönkadulla sijaitseva Liike niminen myymälä. Suunnittelijat jakavat keskenään Liike myymälän vuokrakulut ja myyntivuorot. Liike ei tuota itselleen voittoa. Liikkeen myyntitulot ohjataan suunnittelijoille. Jokainen suunnittelija toimii Liikkeessä omana yrityksenä.
Ryhmä huolehtii itse Liikkeen toiminnan markkinoinnista ja viestinnästä. Myyntitoiminnan lisäksi, ryhmä osallistuu messu ja näytöskuluihin sekä kotimaassa, että ulkomailla. Ryhmä järjestää teemallisesti vaihtuvia tapahtumia omassa myymälässään. He tekevät paljon yhteistyötä muiden luovan alan yrittäjien kanssa.
Opinnäytetyöni on luonteeltaan toiminnallista tutkimusta. Opinnäytetyöni aineisto on koostunut työ ja opiskeluhistoriastani, Liikkeessä harjoittamastani asiakastyöstä, kirjallisuudesta, sekä Liikkeen yhteistyöstä. Keskiöön työni edetessä on noussut Liikkeen markkinointityön lisäksi ryhmän välisen toiminnan tarkastelu.
Käsittelen kotimaista vaatesuunnittelua tämän päivän näkökulmasta. Nostan esiin yksityisyrittäjänä toimivan vaatesuunnittelijan työn hyötyjä ja haittoja. Tavoitteenani opinnäytetyössäni on ollut löytää käytäntöön sovellettavia ratkaisumalleja, jotka edistäisivät Liike- ryhmän markkinointia ja viestintää.
Liike työryhmän toiminta perustuu yhteisiin tapaamisiin. Päätökset tehdään ryhmässä. Toiminnan voimakkuutena on jaettu keskinäinen tieto. Etuja ovat myös yhteinen näkyvyys ja jaetut kustannukset. Yksi heikkouksista on ajanpuute.
Pohdin työssäni, voiko markkinoinnin nähdä myös luovana työnä. Liikkeen markkinointityössä luovuutta ei ole unohdettu. Yhteistyö antaa ajallisia lisäresursseja, jolloin voimavaroja ja ideoita riittää eri työtehtäviin.
Tutkimustyön tuloksena esille nousi asiakaslähtöisen työn merkitys markkinoinnissa. Markkinoinnin on lähdettävä asiakkaasta ja palveltava hänen tarpeitaan Selviytyäkseen yrityksen on panostettava aktiiviseen ja jatkuvaan palvelutyöhön. Liikkeellä on uskollinen asiakaskunta, jota tulisi vaalia jatkossakin.
Ryhmä huolehtii itse Liikkeen toiminnan markkinoinnista ja viestinnästä. Myyntitoiminnan lisäksi, ryhmä osallistuu messu ja näytöskuluihin sekä kotimaassa, että ulkomailla. Ryhmä järjestää teemallisesti vaihtuvia tapahtumia omassa myymälässään. He tekevät paljon yhteistyötä muiden luovan alan yrittäjien kanssa.
Opinnäytetyöni on luonteeltaan toiminnallista tutkimusta. Opinnäytetyöni aineisto on koostunut työ ja opiskeluhistoriastani, Liikkeessä harjoittamastani asiakastyöstä, kirjallisuudesta, sekä Liikkeen yhteistyöstä. Keskiöön työni edetessä on noussut Liikkeen markkinointityön lisäksi ryhmän välisen toiminnan tarkastelu.
Käsittelen kotimaista vaatesuunnittelua tämän päivän näkökulmasta. Nostan esiin yksityisyrittäjänä toimivan vaatesuunnittelijan työn hyötyjä ja haittoja. Tavoitteenani opinnäytetyössäni on ollut löytää käytäntöön sovellettavia ratkaisumalleja, jotka edistäisivät Liike- ryhmän markkinointia ja viestintää.
Liike työryhmän toiminta perustuu yhteisiin tapaamisiin. Päätökset tehdään ryhmässä. Toiminnan voimakkuutena on jaettu keskinäinen tieto. Etuja ovat myös yhteinen näkyvyys ja jaetut kustannukset. Yksi heikkouksista on ajanpuute.
Pohdin työssäni, voiko markkinoinnin nähdä myös luovana työnä. Liikkeen markkinointityössä luovuutta ei ole unohdettu. Yhteistyö antaa ajallisia lisäresursseja, jolloin voimavaroja ja ideoita riittää eri työtehtäviin.
Tutkimustyön tuloksena esille nousi asiakaslähtöisen työn merkitys markkinoinnissa. Markkinoinnin on lähdettävä asiakkaasta ja palveltava hänen tarpeitaan Selviytyäkseen yrityksen on panostettava aktiiviseen ja jatkuvaan palvelutyöhön. Liikkeellä on uskollinen asiakaskunta, jota tulisi vaalia jatkossakin.