Markkinointisuunnitelma Etäpalvelutekniikka EPT Oy:lle
Halminen, Joona; Karesniemi, Teemu (2018)
Halminen, Joona
Karesniemi, Teemu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120420050
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia toimeksiantaja Etäpalvelutekniikka EPT Oy:lle toimiva markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että toimeksiantaja saa tästä työstä apua oman yrityksensä markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen. Markkinointisuunnitelma on toteutettu haastattelemalla yrittäjää sekä tämän poikaa, joka on vahvasti mukana yrityksen toiminnassa muun muassa laitteiden asentajana. Suunnitelman tavoite on tehostaa yrityksen markkinointia ja tulevaisuudessa myös kasvattaa yrityksen liikevaihtoa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui markkinointiin liittyvän kirjallisuuden ja internetistä löytyneiden artikkeleiden avulla. Haastattelut ennen opinnäytetyön aloitusta ja sen aikana auttoivat luomaan perustan työn tekemiselle.
Opinnäytetyö koostui kahdesta eri osasta, teoreettisesta sekä toiminnallisesta. Työn teoreettinen osuus kertoo markkinoinnin suunnittelusta sekä siihen liittyvistä käsitteistä. Toiminnallisessa osiossa esitellään varsinainen markkinointisuunnitelma Etäpalvelutekniikka EPT Oy:lle. Kyseisen markkinointisuunnitelman tarkoituksena on toimia työkaluna yrityksen palvelujen myymiseen.
Johtopäätöksenä todettiin, että etäpalveluautomaatin tunnettavuus ei ole kovin hyvä, vaikka laite itsessään on kovin mielenkiintoinen. Tuote varmasti kiinnostaa useampaa henkilöä ja moni autokorjaamo saisi asiakkaita jo pelkästään tämän laitteen ansiosta. Tämän takia tuotteen markkinointi oikeisiin kanaviin on ensiarvoisen tärkeää.
Kehitysehdotuksena Etäpalvelutekniikka EPT Oy:n tulisi hyödyntää ensisijaisesti sosiaalista mediaa markkinoinnissaan. Tämä on kustannustehokas vaihtoehto, ja näkyvyys on erittäin laaja. Yritys voisi esimerkiksi tehdä tuote-esittelyvideon YouTubeen, josta sitä voisi jakaa muihin sosiaalisen median kanaviin ja saada tuotetietoisuutta levitettyä sitä kautta. Kyseinen ratkaisu toimisi parhaiten juuri tämän yrityksen kohdalla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui markkinointiin liittyvän kirjallisuuden ja internetistä löytyneiden artikkeleiden avulla. Haastattelut ennen opinnäytetyön aloitusta ja sen aikana auttoivat luomaan perustan työn tekemiselle.
Opinnäytetyö koostui kahdesta eri osasta, teoreettisesta sekä toiminnallisesta. Työn teoreettinen osuus kertoo markkinoinnin suunnittelusta sekä siihen liittyvistä käsitteistä. Toiminnallisessa osiossa esitellään varsinainen markkinointisuunnitelma Etäpalvelutekniikka EPT Oy:lle. Kyseisen markkinointisuunnitelman tarkoituksena on toimia työkaluna yrityksen palvelujen myymiseen.
Johtopäätöksenä todettiin, että etäpalveluautomaatin tunnettavuus ei ole kovin hyvä, vaikka laite itsessään on kovin mielenkiintoinen. Tuote varmasti kiinnostaa useampaa henkilöä ja moni autokorjaamo saisi asiakkaita jo pelkästään tämän laitteen ansiosta. Tämän takia tuotteen markkinointi oikeisiin kanaviin on ensiarvoisen tärkeää.
Kehitysehdotuksena Etäpalvelutekniikka EPT Oy:n tulisi hyödyntää ensisijaisesti sosiaalista mediaa markkinoinnissaan. Tämä on kustannustehokas vaihtoehto, ja näkyvyys on erittäin laaja. Yritys voisi esimerkiksi tehdä tuote-esittelyvideon YouTubeen, josta sitä voisi jakaa muihin sosiaalisen median kanaviin ja saada tuotetietoisuutta levitettyä sitä kautta. Kyseinen ratkaisu toimisi parhaiten juuri tämän yrityksen kohdalla.