Hidas, pieni ja hankala : Älypuhelimen käytön esteet verkko-ostosten teossa
Pieniniemi, Heikki (2018)
Pieniniemi, Heikki
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120319794
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten kuluttajat käyttävät verkkokauppoja älypuhelimella ja mitkä seikat kuluttajien keskuudessa koetaan esteiksi älypuhelimella verkkokaupasta ostaessa, ja luoda suositukset näiden pohjalta verkkokauppiaille. Aihe on ajankohtainen, sillä verkkokaupan ja älypuhelinten käytön yleistyessä älypuhelimella verkkokaupasta ostaminen ole kuitenkaan ole kasvanut samassa suhteessa. Ostamisen kasvattaminen älypuhelimella on verkkokauppojen myynnin parantamisen kannalta erittäin mielenkiintoinen tutkimuksen aihe.
Kirjallisuuskatsauksessa esiteltiin tutkimustietoon ja verkkoartikkeleihin pohjautuen älypuhelinten käyttöä Suomessa, älypuhelimien käytettävyyttä ja verkkokauppaa erityisesti ostamisen näkökulmasta. Aiemman tutkimuksen ja artikkelien avulla luotiin viitekehys älypuhelimen käyttöön verkkokaupassa.
Tutkimuksen kyselytutkimus toteutettiin osana mediatoimisto Dagmarin jatkuvaa digitaalisen median tutkimusta, joka on kansallisesti edustava 15-69-vuotiaat. Vastaajia kyselytutkimuksessa oli 500 ja avoimia vastauksia 300. Otos on riittävä määrälliseen tutkimukseen.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa verkkokauppojen asiakkaista käyttää älypuhelinta tiedon etsimiseen ja vaihtoehtojen vertailuun useammin kuin ostamiseen. Syyt siihen, miksi ostoksia ei tehdä enempää älypuhelimella, voidaan jaotella viiteen ryhmään: näytön pienuus, tietoturvariskit, heikosti suunnitellut palvelut, hidas verkkoyhteys ja ostamisen hankaluus tietokoneeseen verrattuna. Yksiselitteisiä suosituksia verkkokaupoille oli vaikea antaa, mutta parantamalla verkkokaupan käytettävyyttä pystytään mahdollisesti parantamaan myös myyntiä.
Kirjallisuuskatsauksessa esiteltiin tutkimustietoon ja verkkoartikkeleihin pohjautuen älypuhelinten käyttöä Suomessa, älypuhelimien käytettävyyttä ja verkkokauppaa erityisesti ostamisen näkökulmasta. Aiemman tutkimuksen ja artikkelien avulla luotiin viitekehys älypuhelimen käyttöön verkkokaupassa.
Tutkimuksen kyselytutkimus toteutettiin osana mediatoimisto Dagmarin jatkuvaa digitaalisen median tutkimusta, joka on kansallisesti edustava 15-69-vuotiaat. Vastaajia kyselytutkimuksessa oli 500 ja avoimia vastauksia 300. Otos on riittävä määrälliseen tutkimukseen.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa verkkokauppojen asiakkaista käyttää älypuhelinta tiedon etsimiseen ja vaihtoehtojen vertailuun useammin kuin ostamiseen. Syyt siihen, miksi ostoksia ei tehdä enempää älypuhelimella, voidaan jaotella viiteen ryhmään: näytön pienuus, tietoturvariskit, heikosti suunnitellut palvelut, hidas verkkoyhteys ja ostamisen hankaluus tietokoneeseen verrattuna. Yksiselitteisiä suosituksia verkkokaupoille oli vaikea antaa, mutta parantamalla verkkokaupan käytettävyyttä pystytään mahdollisesti parantamaan myös myyntiä.