Seinäjoen Uimahalli - Urheilutalon asiakastyytyväisyystutkimus
Sulasmaa, Petri (2010)
Sulasmaa, Petri
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010053111031
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kehittää Seinäjoen Uimahalli - Urheilutalon palvelua. Opinnäytetyöni ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä asiakaspalveluun ja toisena tavoitteena oli toteuttaa asiakastyytyväisyystutkimus yksityisille asiakkaille, että seuroille.
Tutkimus toteutettiin tutkijan oman kiinnostuksen vuoksi Seinäjoen Uimahalli - Urheilutaloa kohtaan vuonna 2010. Tutkimuksessa oli tarkoitus saada parannus - ja kehittämisideoita, sekä saada selville asiakkaiden tyytyväisyys talon tarjoamiin palveluihin. Tutkimuksen ajankohta oli mielestäni hyvä, koska Uimahallin peruskorjauksen jälkeen ei oltu tehty asiakastyytyväisyys tutkimusta.
Tutkimus oli tyypiltään kvantitatiivinen ja tutkimus suoritettiin 15.2.2010 – 28.2.2010 välisenä aikana Seinäjoen Uimahalli - Urheilutalon aulassa. Kyselylomake oli pituudeltaan 3 sivuinen ja se suunniteltiin yhdessä opettajien ja toimeksiantajan kanssa. Kyselylomakkeita saatiin kaiken kaikkiaan 310 kappaletta, joista seurojen osuus oli 16 kappaletta. Kyselyn tulokset käsiteltiin SPSS - tilasto-ohjelman ja Excel -ohjelman avulla.
Kyselyssä vastaajilta kysyttiin mm. aukioloaikoja, asiakaspalvelun tasoa ja tilojen siisteyttä/hygieniaa. Lisäksi otettiin myös selvää, löytyisikö talon asiakkailta parannusehdotuksia tai - lisäyksiä talon palveluihin. Tutkimus antoi olettaa, että päivittäiset asiakkaat olivat hieman pettyneitä parkkipaikan kokoon, uimahallin valvontaan ja ihmisten hygieniaan. Seurat taas olivat hieman pettyneitä vuorojen saantiin ja joidenkin laitteiden ja suihkujen kuntoon.
Kaiken kaikkiaan asiakkaat olivat suhteellisen tyytyväisiä talon palveluihin ja tilojen siisteyteen. Joitakin parannusehdotuksiakin tuli muun muassa kaluston uusimiseen. Yksityiset asiakkaat ja seurat antoivat palvelunlaadusta ja tilojen siisteydestä yleisarvosanaksi hyvän.
Tutkimus toteutettiin tutkijan oman kiinnostuksen vuoksi Seinäjoen Uimahalli - Urheilutaloa kohtaan vuonna 2010. Tutkimuksessa oli tarkoitus saada parannus - ja kehittämisideoita, sekä saada selville asiakkaiden tyytyväisyys talon tarjoamiin palveluihin. Tutkimuksen ajankohta oli mielestäni hyvä, koska Uimahallin peruskorjauksen jälkeen ei oltu tehty asiakastyytyväisyys tutkimusta.
Tutkimus oli tyypiltään kvantitatiivinen ja tutkimus suoritettiin 15.2.2010 – 28.2.2010 välisenä aikana Seinäjoen Uimahalli - Urheilutalon aulassa. Kyselylomake oli pituudeltaan 3 sivuinen ja se suunniteltiin yhdessä opettajien ja toimeksiantajan kanssa. Kyselylomakkeita saatiin kaiken kaikkiaan 310 kappaletta, joista seurojen osuus oli 16 kappaletta. Kyselyn tulokset käsiteltiin SPSS - tilasto-ohjelman ja Excel -ohjelman avulla.
Kyselyssä vastaajilta kysyttiin mm. aukioloaikoja, asiakaspalvelun tasoa ja tilojen siisteyttä/hygieniaa. Lisäksi otettiin myös selvää, löytyisikö talon asiakkailta parannusehdotuksia tai - lisäyksiä talon palveluihin. Tutkimus antoi olettaa, että päivittäiset asiakkaat olivat hieman pettyneitä parkkipaikan kokoon, uimahallin valvontaan ja ihmisten hygieniaan. Seurat taas olivat hieman pettyneitä vuorojen saantiin ja joidenkin laitteiden ja suihkujen kuntoon.
Kaiken kaikkiaan asiakkaat olivat suhteellisen tyytyväisiä talon palveluihin ja tilojen siisteyteen. Joitakin parannusehdotuksiakin tuli muun muassa kaluston uusimiseen. Yksityiset asiakkaat ja seurat antoivat palvelunlaadusta ja tilojen siisteydestä yleisarvosanaksi hyvän.