Asiakaslähtöisyys muistisairaan hoidossa hoitohenkilökunnan kokemana
Simanainen, Tea; Ruotsalainen, Katja (2018)
Simanainen, Tea
Ruotsalainen, Katja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112518117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112518117
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Ruotsalainen Katja & Simanainen Tea
Asiakaslähtöisyys muistisairaan hoidossa hoitohenkilökunnan kokemana
Syksy 2018
81s., 4 liitettä
Diakonia ammattikorkeakoulu. Hoitotyön koulutusohjelma. Sairaanhoitaja (AMK)
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli interventiotutkimuksen avulla selvittää muistisairaiden ikäihmisten hoivakodin hoitohenkilökunnan ajattelua ja työskentelyä toteuttaa asiakaslähtöistä hoitotyötä ja tutkia, muuttuiko hoitajien käsitys asiakaslähtöisestä hoitotyöstä koulutusintervention myötä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa hoitohenkilökunnalle asiakaslähtöisestä hoitotyöstä ja edistää sen kehittymistä asiakaslähtöisemmäksi.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista ja määrällistä menetelmää. Tutkimusaineistot kerättiin hoivakodin henkilökunnalta kyselylomakkeiden avulla ennen koulutusta ja koulutuksen jälkeen. Interventiotutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa laadittiin alkukartoituskysely, jossa selvitettiin hoitajien tietoutta asiakaslähtöisyydestä. Toisessa vaiheessa hoitohenkilökunnalle pidettiin koulutusinterventio asiakaslähtöisyydestä. Koulutuksen jälkeen kyselylomakkeen avulla tutkittiin koulutuksen vaikutusta. Ensimmäiseen kyselyyn vastasi 13 hoivakodin työntekijää eli 72 %. Koulutukseen osallistui 9 (50%) hoivakodin työntekijää. Kolmannen vaiheen kyselyyn vastasi 7 (38%) hoivakodin työntekijää.
Tulosten perusteella asiakaslähtöinen hoitotyö toteutuu hoivakodissa pääosin hyvin. Hoitohenkilökunta arvioi kohtelevansa asukkaita kunnioittavasti ja ystävällisesti ja hoitotyö on yksilöllistä, asiakkaan tarpeisiin perustuvaa. Asiakaslähtöisen hoitotyön edellytyksinä vastauksista tuli esille myönteinen suhtautuminen vanhuksiin, yksilöllisyyden ja itsemääräämisoikeuden toteutuminen sekä asukkaan oman osallisuuden huomioiminen ja kunnioittaminen. Tulosten perusteella asiakaslähtöisen hoitotyön estävinä tekijöinä oli kiire ja rutiininomainen hoitotyö. Estävänä tekijänä koettiin hoidon suunnitteleminen organisaation ja ammattilaisen tarpeisiin sopivaksi.
Johtopäätöksenä asiakaslähtöisen hoitotyön edellytykset ja asiakaslähtöisen hoitotyön näkyminen omassa työskentelyssä olivat samantasoisia. Asiakaslähtöisen hoitotyön estävät tekijät olivat samoja, joita työntekijät toivoivat muutoksiksi asiakaslähtöisen hoitotyön parantamiseen työyhteisössä. Muutokset, joita työntekijät haluaisivat työyhteisön toimintaan, olivat lähes samoja, joita vastaajat kertoivat sisältyvän omaan asiakaslähtöiseen työskentelyyn. Työntekijät arvioivat oman asiakaslähtöisen ajattelutapansa korkeammaksi kuin sen, mitä he ajattelevat työyhteisönsä toiminnasta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että interventiokoulutus auttoi hoitohenkilökuntaa ymmärtämään paremmin asiakaslähtöisen hoitotyön merkitystä muistisairaan hoidossa. Koulutus koettiin hyödyllisenä sekä ammattitaitoa tukevana ja kehittävänä.
Asiasanat: Asiakaslähtöisyys, hoivatyö, interventiotutkimus, muistihäiriöt, vanhukset
Ruotsalainen Katja & Simanainen Tea
Asiakaslähtöisyys muistisairaan hoidossa hoitohenkilökunnan kokemana
Syksy 2018
81s., 4 liitettä
Diakonia ammattikorkeakoulu. Hoitotyön koulutusohjelma. Sairaanhoitaja (AMK)
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli interventiotutkimuksen avulla selvittää muistisairaiden ikäihmisten hoivakodin hoitohenkilökunnan ajattelua ja työskentelyä toteuttaa asiakaslähtöistä hoitotyötä ja tutkia, muuttuiko hoitajien käsitys asiakaslähtöisestä hoitotyöstä koulutusintervention myötä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa hoitohenkilökunnalle asiakaslähtöisestä hoitotyöstä ja edistää sen kehittymistä asiakaslähtöisemmäksi.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista ja määrällistä menetelmää. Tutkimusaineistot kerättiin hoivakodin henkilökunnalta kyselylomakkeiden avulla ennen koulutusta ja koulutuksen jälkeen. Interventiotutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa laadittiin alkukartoituskysely, jossa selvitettiin hoitajien tietoutta asiakaslähtöisyydestä. Toisessa vaiheessa hoitohenkilökunnalle pidettiin koulutusinterventio asiakaslähtöisyydestä. Koulutuksen jälkeen kyselylomakkeen avulla tutkittiin koulutuksen vaikutusta. Ensimmäiseen kyselyyn vastasi 13 hoivakodin työntekijää eli 72 %. Koulutukseen osallistui 9 (50%) hoivakodin työntekijää. Kolmannen vaiheen kyselyyn vastasi 7 (38%) hoivakodin työntekijää.
Tulosten perusteella asiakaslähtöinen hoitotyö toteutuu hoivakodissa pääosin hyvin. Hoitohenkilökunta arvioi kohtelevansa asukkaita kunnioittavasti ja ystävällisesti ja hoitotyö on yksilöllistä, asiakkaan tarpeisiin perustuvaa. Asiakaslähtöisen hoitotyön edellytyksinä vastauksista tuli esille myönteinen suhtautuminen vanhuksiin, yksilöllisyyden ja itsemääräämisoikeuden toteutuminen sekä asukkaan oman osallisuuden huomioiminen ja kunnioittaminen. Tulosten perusteella asiakaslähtöisen hoitotyön estävinä tekijöinä oli kiire ja rutiininomainen hoitotyö. Estävänä tekijänä koettiin hoidon suunnitteleminen organisaation ja ammattilaisen tarpeisiin sopivaksi.
Johtopäätöksenä asiakaslähtöisen hoitotyön edellytykset ja asiakaslähtöisen hoitotyön näkyminen omassa työskentelyssä olivat samantasoisia. Asiakaslähtöisen hoitotyön estävät tekijät olivat samoja, joita työntekijät toivoivat muutoksiksi asiakaslähtöisen hoitotyön parantamiseen työyhteisössä. Muutokset, joita työntekijät haluaisivat työyhteisön toimintaan, olivat lähes samoja, joita vastaajat kertoivat sisältyvän omaan asiakaslähtöiseen työskentelyyn. Työntekijät arvioivat oman asiakaslähtöisen ajattelutapansa korkeammaksi kuin sen, mitä he ajattelevat työyhteisönsä toiminnasta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että interventiokoulutus auttoi hoitohenkilökuntaa ymmärtämään paremmin asiakaslähtöisen hoitotyön merkitystä muistisairaan hoidossa. Koulutus koettiin hyödyllisenä sekä ammattitaitoa tukevana ja kehittävänä.
Asiasanat: Asiakaslähtöisyys, hoivatyö, interventiotutkimus, muistihäiriöt, vanhukset