Blåljus och åskådare - en fenomenografisk intervjustudie om blåljuspersonals uppfattningar av åskådares beteende och dokumentering vid olyckor och brottsplatser
Lundqvist, Daniel (2018)
Lundqvist, Daniel
Poliisiammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120620395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120620395
Tiivistelmä
Syftet med lärdomsprovet är att ta reda på hur blåljuspersonal upplever åskådares beteende och dokumentering vid olyckor och brottsplatser. Undersökningsfrågorna är: Hur upplever blåljuspersonal åskådares beteende vid olyckor och brottsplatser? och Hur upplever blåljuspersonal åskådares dokumentering vid olyckor och brottsplatser?
Lärdomsprovets metod är kvalitativ och lärdomsprovet har en fenomenografisk ansats. Materialinsamlingen har gjorts via semistrukturerade intervjuer med fyra informanter.
Analysen av materialet har gjorts via fenomenografin. Materialet från intervjuerna har transkriberats och analyserats. Utifrån transkriberingarna har svarskategorier framställts. Varje svarskategori har flera exempel som är direktcitat från informanterna.
Resultatet utgående från informanternas upplevelser tyder på att åskådare kan ha svårt att förstå och bedöma hur de bör agera vid olyckor och brottsplatser. Informanterna menar att det skulle vara önskvärt om åskådare kunde hjälpa till med första vård. Informanterna upplever att åskådare kan skapa farliga situationer när de befinner sig vid olyckor och brottsplatser och störa blåljuspersonalens arbete genom att komma för nära eller genom att lägga sig i. Informanterna upplever det som vanligt förekommande med dokumentering vid olyckor och brottsplatser och ser både positiva och negativt aspekter av dokumenteringen. The purpose of this thesis is to understand how first responders experience spectator behaviour and documentation at accidents and crime scenes. The research questions are: How does first responders experience spectator behaviour at accidents and crime scenes? and How does first responders experience spectators documentation at accidents and crime scenes?
The thesis method is qualitative and has a phenomenographic approach. The collection of material has been done through semistructured interviews with four informants.
The material has been analysed through phenomenography. The interviews have been transcribed. Answer categories were formed based on the transcriptions. Every category of answers have examples which are direct quotes from the informants.
Based on the informants experiences the results show that bystanders may have troubles understanding and evaluating how to act at accidents and crime scenes. The informants points out that it would be good if the spectators could perform basic first aid. According to the informants, spectators may create dangerous situations when attending an accident or a crime scene and interrupt the first responders work when getting too close or trying to involve themselves. The Informants experience documentation at accidents and crime scenes as common. They point out positive and negative aspects.
Lärdomsprovets metod är kvalitativ och lärdomsprovet har en fenomenografisk ansats. Materialinsamlingen har gjorts via semistrukturerade intervjuer med fyra informanter.
Analysen av materialet har gjorts via fenomenografin. Materialet från intervjuerna har transkriberats och analyserats. Utifrån transkriberingarna har svarskategorier framställts. Varje svarskategori har flera exempel som är direktcitat från informanterna.
Resultatet utgående från informanternas upplevelser tyder på att åskådare kan ha svårt att förstå och bedöma hur de bör agera vid olyckor och brottsplatser. Informanterna menar att det skulle vara önskvärt om åskådare kunde hjälpa till med första vård. Informanterna upplever att åskådare kan skapa farliga situationer när de befinner sig vid olyckor och brottsplatser och störa blåljuspersonalens arbete genom att komma för nära eller genom att lägga sig i. Informanterna upplever det som vanligt förekommande med dokumentering vid olyckor och brottsplatser och ser både positiva och negativt aspekter av dokumenteringen.
The thesis method is qualitative and has a phenomenographic approach. The collection of material has been done through semistructured interviews with four informants.
The material has been analysed through phenomenography. The interviews have been transcribed. Answer categories were formed based on the transcriptions. Every category of answers have examples which are direct quotes from the informants.
Based on the informants experiences the results show that bystanders may have troubles understanding and evaluating how to act at accidents and crime scenes. The informants points out that it would be good if the spectators could perform basic first aid. According to the informants, spectators may create dangerous situations when attending an accident or a crime scene and interrupt the first responders work when getting too close or trying to involve themselves. The Informants experience documentation at accidents and crime scenes as common. They point out positive and negative aspects.