Video-oppimateriaali immunohematologian itsenäiseen opiskeluun
Savinainen, Anni; Palo-oja, Jenni (2018)
Savinainen, Anni
Palo-oja, Jenni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520314
Tiivistelmä
Vuosittain Suomessa käytetään 200 000 punasoluvalmistetta ja 40 000 trombosyytti- ja jääplasmavalmistetta. Verivalmisteita siirretään potilaille esimerkiksi leikkausten, erilaisten syöpähoitojen sekä onnettomuusuhrien hoidon yhteydessä. Potilaan veriryhmä täytyy olla määritettynä ennen verensiirtoa. Sairaaloiden verikeskukset vastaavat verensiirtoihin liittyvien laboratoriotutkimusten tekemisestä. Veriryhmämääritysten tekeminen kuuluu myös bioanalyytikon tutkinto-ohjelmaan osana immunohematologian opintoja. Veriryhmämäärityksen voi tehdä niin sanotulla pylväsmenetelmällä sekä putkimenetelmällä.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tuotoksena tehtiin kaksi videota. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä kaksi videota immunohematologian itsenäisen opiskelun tueksi bioanalyytikko-opiskelijoille Savonia-ammattikorkeakoulun käyttöön. Videoiden oli tarkoituksena olla käytännön tekemiseen keskittyviä ohjeita, joihin bioanalyytikko-opiskelijat voisivat tutustua ennen koulussa tapahtuvaa laboratorioharjoitustuntia. Tavoitteena oli tukea bioanalyytikko-opiskelijoiden oppimista ja itsenäistä opiskelua sekä saada heidät syventymään immunohematologian harjoitustuntien aiheeseen itsenäisesti ennen harjoitustunteja ja helpottaa opintojakson laboraatioiden analyyseihin liittyvien asioiden mieleen palauttamista opintojakson lopulla ja sen jälkeen.
Opinnäytetyön raporttiin koottiin teoriatietoa kliinisestä hematologiasta ja immunohematologiasta, johon kuuluu oppi veriryhmäjärjestelmistä sekä verensiirtoa edeltävistä tutkimuksista. Teoriatietoa koottiin myös videosta oppimateriaalina. Opinnäytetyön tuotoksia voidaan hyödyntää bioanalyytikko-opiskelijoiden opetuksessa. Opinnäytetyön jatkoksi voisi tehdä opetusvideon esimerkiksi sopivuuskokeen suorittamisesta.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tuotoksena tehtiin kaksi videota. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä kaksi videota immunohematologian itsenäisen opiskelun tueksi bioanalyytikko-opiskelijoille Savonia-ammattikorkeakoulun käyttöön. Videoiden oli tarkoituksena olla käytännön tekemiseen keskittyviä ohjeita, joihin bioanalyytikko-opiskelijat voisivat tutustua ennen koulussa tapahtuvaa laboratorioharjoitustuntia. Tavoitteena oli tukea bioanalyytikko-opiskelijoiden oppimista ja itsenäistä opiskelua sekä saada heidät syventymään immunohematologian harjoitustuntien aiheeseen itsenäisesti ennen harjoitustunteja ja helpottaa opintojakson laboraatioiden analyyseihin liittyvien asioiden mieleen palauttamista opintojakson lopulla ja sen jälkeen.
Opinnäytetyön raporttiin koottiin teoriatietoa kliinisestä hematologiasta ja immunohematologiasta, johon kuuluu oppi veriryhmäjärjestelmistä sekä verensiirtoa edeltävistä tutkimuksista. Teoriatietoa koottiin myös videosta oppimateriaalina. Opinnäytetyön tuotoksia voidaan hyödyntää bioanalyytikko-opiskelijoiden opetuksessa. Opinnäytetyön jatkoksi voisi tehdä opetusvideon esimerkiksi sopivuuskokeen suorittamisesta.