Vad definierar ett starkt varumärke? : Case: Stallhagen
Vikman, Petri (2018)
Vikman, Petri
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120720457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120720457
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om vad varumärken är i praktiken, vad ett starkt varumärke är och hur man bygger upp starka varumärken. Varumärken och branding är ett brett ämne och ifall företag gör sin branding på ett korrekt sätt är det ett av de starkaste verktygen inom affärslivet. I detta arbete diskuteras flera exempel på framgångsrika varumärken och vilka faktorer som påverkat deras framgång. I arbetet presenteras en del verktyg som kan användas för att bygga upp starka varumärken.
För att kunna analysera styrkan av ett varumärke måste man först definiera vad det i praktiken innebär. I detta examensarbete beskrivs olika mått som man kan användas som hjälp för att analysera varumärken styrka. Måtten baserar sig på olika aspekter som på ett bra sätt behandlas hos företag med framgångsrika varumärken.
Den empiriska delen i detta examensarbete omfattar en analys av Stallhagen Ab:s varumärke. I arbetet analyseras varumärket utifrån teorin samt med hjälp av en kvalitativ undersökning. Styrkan med Stallhagens varumärke analyseras utifrån konsumenters åsikter på både den finska marknaden med avgränsning till Åbo och den åländska marknaden. Förutom analys av varumärkets styrka jämförs även resultaten från den finska och åländska marknaden sinsemellan för att få en bild av hur konsumenternas åsikter skiljer sig från varandra. Enligt undersökningens resultat finns det skillnader mellan åsikterna på marknaderna men skillnaderna är inte särskilt stora.
För att kunna analysera styrkan av ett varumärke måste man först definiera vad det i praktiken innebär. I detta examensarbete beskrivs olika mått som man kan användas som hjälp för att analysera varumärken styrka. Måtten baserar sig på olika aspekter som på ett bra sätt behandlas hos företag med framgångsrika varumärken.
Den empiriska delen i detta examensarbete omfattar en analys av Stallhagen Ab:s varumärke. I arbetet analyseras varumärket utifrån teorin samt med hjälp av en kvalitativ undersökning. Styrkan med Stallhagens varumärke analyseras utifrån konsumenters åsikter på både den finska marknaden med avgränsning till Åbo och den åländska marknaden. Förutom analys av varumärkets styrka jämförs även resultaten från den finska och åländska marknaden sinsemellan för att få en bild av hur konsumenternas åsikter skiljer sig från varandra. Enligt undersökningens resultat finns det skillnader mellan åsikterna på marknaderna men skillnaderna är inte särskilt stora.