Hoitotyön mobiilikirjauksen käyttöönotto Tays Sydänsairaalan kirurgisella vuodeosastolla
Räty, Teemu (2018)
Räty, Teemu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120520315
Tiivistelmä
Digitalisaatio ja teknologian käyttö yleistyvät jatkuvasti terveydenhuollossa. Laadukkaan ja turvallisen hoitotyön kannalta on tärkeää, että tieto on ajantasaista, tukee keskinäistä tiedonvaihtoa sekä päätöksentekoa. Tiedon pitää olla hyödynnettävissä siellä missä sitä tarvitaan ja kirjattavissa siellä missä sitä syntyy.
Ensimmäiset käyttöönottoihin johtaneet mobiilikirjauksen pilotit ovat Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä aloitettu jo vuonna 2011. Laajemmat 28 osastoa kattavat mobiilikirjauksen käyttöönotot Tampereen yliopistollisessa sairaalassa tapahtuivat kesäkuussa 2016. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli aikaisempia käyttöönottokokemuksia hyödyntäen toteuttaa mobiilikirjaamisen käyttöönotto Tays Sydänsairaalan sydän- ja rintaelinkirurgisella vuodeosastolla. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa hoitohenkilökunnan ennakkoajatuksia käyttöönotosta ja käyttöönoton jälkeen tutkia käyttöönoton onnistumista sekä hoitajien kokemuksia mobiililaitteiden käytöstä ja sen tuomista muutoksista hoitotyöhön. Opinnäytetyön tavoitteena oli mobiilikirjauksen käyttöönotolla lisätä hoidon laatua ja potilasturvallisuutta sekä vapauttaa hoitajien aikaa kirjaamisesta käytännön hoitotyöhön.
Tutkimusaineisto kerättiin aikaisempien käyttöönottoosastojen avainhenkilöiden haastattelujen sekä Sydänsairaalan kirurgisen vuodeosaston hoitajille järjestettyjen kahden ryhmähaastattelun sekä sähköisen kyselyn avulla. Aikaisempien käyttöönotto-osastojen avainhenkilöitä haastatteluihin osallistui viideltä eri osastolta yhteensä 7 hoitajaa. Sydäsairaalan hoitajille järjestettyihin ryhmähaastatteluihin osallistui yhteensä 15 hoitajaa ja sähköisen kyselyyn vastasi 81 % osaston kohdejoukosta (N=37).
Mobiilikirjaamisen koettiin helpottavan hoitajien työtä ja nopeuttavan kirjaamista. Keskeisiksi hyödyiksi mainittiin työn määrän, kirjaamisvirheiden sekä kaksoiskirjaamisen väheneminen ja tätä kautta potilasturvallisuuden parantuminen. Hyödyiksi esiin nostettiin myös tiedon saatavuuden ja reaaliaikaisuuden parantuminen. Keskeisiksi haitoiksi tai esteiksi koettiin mobiililaitteen kannettavuus sekä ajoittaiset ongelmat langattoman verkon tai älypuhelimen käytettävyyden kanssa.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä luotiin ennakkohaastatteluja, opinnäytetyön sähköisen kyselyn tuloksia, sekä kirjallisuutta hyödyntäen selkeä ja kattava kuvaus keinoista, joiden avulla teknologista käyttöönottoprosessia voitaisiin kehittää Pirkanmaan sairaanhoitopiirin alueella.
Ensimmäiset käyttöönottoihin johtaneet mobiilikirjauksen pilotit ovat Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä aloitettu jo vuonna 2011. Laajemmat 28 osastoa kattavat mobiilikirjauksen käyttöönotot Tampereen yliopistollisessa sairaalassa tapahtuivat kesäkuussa 2016. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli aikaisempia käyttöönottokokemuksia hyödyntäen toteuttaa mobiilikirjaamisen käyttöönotto Tays Sydänsairaalan sydän- ja rintaelinkirurgisella vuodeosastolla. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa hoitohenkilökunnan ennakkoajatuksia käyttöönotosta ja käyttöönoton jälkeen tutkia käyttöönoton onnistumista sekä hoitajien kokemuksia mobiililaitteiden käytöstä ja sen tuomista muutoksista hoitotyöhön. Opinnäytetyön tavoitteena oli mobiilikirjauksen käyttöönotolla lisätä hoidon laatua ja potilasturvallisuutta sekä vapauttaa hoitajien aikaa kirjaamisesta käytännön hoitotyöhön.
Tutkimusaineisto kerättiin aikaisempien käyttöönottoosastojen avainhenkilöiden haastattelujen sekä Sydänsairaalan kirurgisen vuodeosaston hoitajille järjestettyjen kahden ryhmähaastattelun sekä sähköisen kyselyn avulla. Aikaisempien käyttöönotto-osastojen avainhenkilöitä haastatteluihin osallistui viideltä eri osastolta yhteensä 7 hoitajaa. Sydäsairaalan hoitajille järjestettyihin ryhmähaastatteluihin osallistui yhteensä 15 hoitajaa ja sähköisen kyselyyn vastasi 81 % osaston kohdejoukosta (N=37).
Mobiilikirjaamisen koettiin helpottavan hoitajien työtä ja nopeuttavan kirjaamista. Keskeisiksi hyödyiksi mainittiin työn määrän, kirjaamisvirheiden sekä kaksoiskirjaamisen väheneminen ja tätä kautta potilasturvallisuuden parantuminen. Hyödyiksi esiin nostettiin myös tiedon saatavuuden ja reaaliaikaisuuden parantuminen. Keskeisiksi haitoiksi tai esteiksi koettiin mobiililaitteen kannettavuus sekä ajoittaiset ongelmat langattoman verkon tai älypuhelimen käytettävyyden kanssa.
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä luotiin ennakkohaastatteluja, opinnäytetyön sähköisen kyselyn tuloksia, sekä kirjallisuutta hyödyntäen selkeä ja kattava kuvaus keinoista, joiden avulla teknologista käyttöönottoprosessia voitaisiin kehittää Pirkanmaan sairaanhoitopiirin alueella.