Workshop : Tiimioppiminen ammatillisen toisen asteen musiikkiteknologikoulutuksessa
Koski, Tero (2018)
Koski, Tero
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219476
Tiivistelmä
Tiimioppiminen on eräs oppimisen ja opetuksen järjestämisen muodoista. Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä järjestettiin toteutus hyödyntäen tiimioppimisen metodeja musiikkiteknologian opetusympäristössä suurehkolle joukolle eritasoisia opiskelijoita. Tavoitteena oli luoda ja toteuttaa workshopeja musiikkiteknologian opetuksen tarpeisiin.
Työ on toteutettu Koulutuskeskus Salpauksessa musiikkiteknologian osaamisalalla. Osaamisalan toimintaa kuvataan ja opetussuunnitelman rakenne käydään läpi. Tässä opinnäytetyössä on kuvattuna myös pääkohdat ammatillisen koulutuksen reformista ja siihen liittyvästä lainsäädännöstä. Ammatillisen osaamisen hankkiminen, näyttäminen ja arviointi käydään läpi pääkohdittain.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma HOKS on keskeinen työväline ammatillisen toisen asteen koulutuksessa. Henkilökohtaistamisprosessin päävaiheet käydään läpi.
Opinnäytetyöprosessi alkoi järjestämällä opiskelijoille kysely, jossa heiltä pyydettiin vastauksia neljään kysymykseen liittyen ammatilliseen osaamiseen. Kysymyksien ja vastauksien johdattelemana opiskelijat jaettiin ryhmiin, joiden päämääränä oli toteuttaa ammatillista osaamista kehittävä workshop. Lopputuloksena syntyi kahdeksan workshopia sekä kaksisivuiset tiivistelmät jokaisen workshopin sisällöstä sekä toteutetuista tehtävistä.
Toiminnan tarkoituksena oli saada vastauksia, millaisen toiminnan kautta opiskelijat itse toteuttaisivat ammatillisen osaamisen kehittämistä. Myös ison opiskelijamäärän opetuksen toteuttaminen ja siihen toimintamallin mahdollinen vakiinnuttaminen oli tavoitteena.
Lopputuloksena opiskelijoiden aikaansaannoksien lisäksi saatiin iso joukko vastauksia, miten opiskelijat kokevat ammatillisen osaamisen. Toteutetun prosessin kokemuksien kautta syntyi myös ohjeistus tulevaisuutta varten vastaavien workshopien järjestämiseen.
Työ on toteutettu Koulutuskeskus Salpauksessa musiikkiteknologian osaamisalalla. Osaamisalan toimintaa kuvataan ja opetussuunnitelman rakenne käydään läpi. Tässä opinnäytetyössä on kuvattuna myös pääkohdat ammatillisen koulutuksen reformista ja siihen liittyvästä lainsäädännöstä. Ammatillisen osaamisen hankkiminen, näyttäminen ja arviointi käydään läpi pääkohdittain.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma HOKS on keskeinen työväline ammatillisen toisen asteen koulutuksessa. Henkilökohtaistamisprosessin päävaiheet käydään läpi.
Opinnäytetyöprosessi alkoi järjestämällä opiskelijoille kysely, jossa heiltä pyydettiin vastauksia neljään kysymykseen liittyen ammatilliseen osaamiseen. Kysymyksien ja vastauksien johdattelemana opiskelijat jaettiin ryhmiin, joiden päämääränä oli toteuttaa ammatillista osaamista kehittävä workshop. Lopputuloksena syntyi kahdeksan workshopia sekä kaksisivuiset tiivistelmät jokaisen workshopin sisällöstä sekä toteutetuista tehtävistä.
Toiminnan tarkoituksena oli saada vastauksia, millaisen toiminnan kautta opiskelijat itse toteuttaisivat ammatillisen osaamisen kehittämistä. Myös ison opiskelijamäärän opetuksen toteuttaminen ja siihen toimintamallin mahdollinen vakiinnuttaminen oli tavoitteena.
Lopputuloksena opiskelijoiden aikaansaannoksien lisäksi saatiin iso joukko vastauksia, miten opiskelijat kokevat ammatillisen osaamisen. Toteutetun prosessin kokemuksien kautta syntyi myös ohjeistus tulevaisuutta varten vastaavien workshopien järjestämiseen.