Turun AMK:in musiikinopiskelijoiden kirjastonkäyttö : musiikkiaineistojen käyttötottumukset Linnankadun kirjastossa
Pohjola, Meri; Takaveräjä, Julia (2018)
Pohjola, Meri
Takaveräjä, Julia
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020779
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Turun AMK:n Linnankadun toimipisteen opiskelijat eli musiikkipedagogian opiskelijat käyttävät kampuksensa musiikkiaineistoa ja missä kirjastonkäyttöön liittyvissä ongelmissa he kääntyvät kirjaston henkilökunnan puoleen. Lisäksi opinnäytetyössä perehdytään musiikkikirjastotyön haasteisiin. Opinnäytetyön tarkoitus on tukea Turun AMK:n Linnankadun kirjaston musiikkipalvelujen kehittämistä.
Tiedonkeruutapoina käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimustapaa. Musiikkipedagogian opiskelijoille laadittiin kirjastonkäyttöä koskeva kysely, johon pystyi vastaamaan verkossa tai Linnankadun kampuskirjastosta saatavalla lomakkeella. Opiskelijoiden lisäksi haastateltiin kolmea pedagogiseen osaamiseen erikoistunutta musiikinopettajaa ja kahta Linnankadun kampuskirjastossa työskentelevää asiantuntijaa. Kyselyyn vastasi kymmenen musiikkipedagogian opiskelijaa.
Teoriaosuudessa tutkittiin kirjaston palveluita, kuten asiakaspalvelua ja kokoelmatyötä yleisellä tasolla, kuten sitä, miten ne toteutetaan kirjastossa. Kirjastotyön teoreettisen tutkimisen lisäksi tutkittiin tarkemmin musiikkikirjastoja, kuten esimerkiksi sitä, mitä musiikkikirjastotyö on ja mikä tekee siitä haastavan.
Tutkimuksen tuloksien perusteella Linnankadun musiikinopiskelijat ovat tyytyväisiä kampuskirjastonsa musiikkiaineistoon ja asiakaspalveluun. Erityisesti asiakaspalvelu sai positiivista palautetta ja nuottiaineistoa lainataan eniten opiskelu- ja vapaa-ajan tarkoituksiin. Musiikin suoratoistopalveluissa, kuten Naxosin ja Medici.tv-palveluissa, ilmeni heikkoa käyttöä, jonka syyksi mainittiin heikko löytyvyys.
Tiedonkeruutapoina käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimustapaa. Musiikkipedagogian opiskelijoille laadittiin kirjastonkäyttöä koskeva kysely, johon pystyi vastaamaan verkossa tai Linnankadun kampuskirjastosta saatavalla lomakkeella. Opiskelijoiden lisäksi haastateltiin kolmea pedagogiseen osaamiseen erikoistunutta musiikinopettajaa ja kahta Linnankadun kampuskirjastossa työskentelevää asiantuntijaa. Kyselyyn vastasi kymmenen musiikkipedagogian opiskelijaa.
Teoriaosuudessa tutkittiin kirjaston palveluita, kuten asiakaspalvelua ja kokoelmatyötä yleisellä tasolla, kuten sitä, miten ne toteutetaan kirjastossa. Kirjastotyön teoreettisen tutkimisen lisäksi tutkittiin tarkemmin musiikkikirjastoja, kuten esimerkiksi sitä, mitä musiikkikirjastotyö on ja mikä tekee siitä haastavan.
Tutkimuksen tuloksien perusteella Linnankadun musiikinopiskelijat ovat tyytyväisiä kampuskirjastonsa musiikkiaineistoon ja asiakaspalveluun. Erityisesti asiakaspalvelu sai positiivista palautetta ja nuottiaineistoa lainataan eniten opiskelu- ja vapaa-ajan tarkoituksiin. Musiikin suoratoistopalveluissa, kuten Naxosin ja Medici.tv-palveluissa, ilmeni heikkoa käyttöä, jonka syyksi mainittiin heikko löytyvyys.