Tiehankkeiden liikenneturvallisuusvaikutusten jälkiarviointi : CASE Vt 4 Lusi-Hartola ja Vt 2 Karkkila-Loukku
Hiekkala, Pekka (2018)
Hiekkala, Pekka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120720485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120720485
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on arvioida kahden Uudenmaan ELY-keskuksen Liikenne ja infrastruktuuri-vastuualueen toimialueella toteutetun tiehankkeen toteutuneita liikenneturvallisuusvaikutuksia ja yleisemmin tiehankkeiden liikenneturvallisuusvaikutusten jälkiarvointien nykytilaa ja mahdollisia kehittämiskohteita. Tarkastellut tiehankkeet olivat Vt 4 parantaminen välillä Lusi-Hartola ja Vt 2 parantaminen välillä Karkkila-Loukku.
Opinnäytetyö sisältää kahden case-hankkeen liikenneturvallisuusvaikutusten jälkiarvioinnin lisäksi yleiskatsauksen Suomen päätieverkosta, päätieverkon liikenneturvallisuustilanteesta, tiehankkeen suunnitteluprosessista ja tiehankkeiden vaikutusten arvioinnista.
Tämän työn perusteella liikenneturvallisuusvaikutusten jälkiarvioinnilla voidaan saavuttaa kattava käsitys hankkeen vaikutuksista parannetun tiejakson liikenneturvallisuustilanteeseen, tietoa parantamistoimenpiteiden yhteisvaikutuksesta erilaisissa tieympäristöissä ja signaaleja tiejaksoille mahdollisesti jääneistä riskipaikoista. Liikenneturvallisuuden jälkiarvioinneissa tehtyjen havaintojen avulla saadaan kohdennettua tarkemmin tiejakson tulevia parantamistoimenpiteitä.
Liikenneturvallisuuden jälkiarvioinneista saataisiin paras hyöty irti, kun niitä toteutettaisiin valtakunnan tasolla järjestelmällisesti, kerättäisiin arviointien tiedot tietokantaan ja levitettäisiin niiden tuloksia aktiivisesti. Liikenneturvallisuusvaikutusten jälkiarviointien järjestelmällinen toteuttaminen vaatii hanketietokannan lisäksi jälkiarviointiohjelmaa, jonka avulla arvioinnit saadaan aikataulutettua ja ohjelmoitua.
Opinnäytetyö sisältää kahden case-hankkeen liikenneturvallisuusvaikutusten jälkiarvioinnin lisäksi yleiskatsauksen Suomen päätieverkosta, päätieverkon liikenneturvallisuustilanteesta, tiehankkeen suunnitteluprosessista ja tiehankkeiden vaikutusten arvioinnista.
Tämän työn perusteella liikenneturvallisuusvaikutusten jälkiarvioinnilla voidaan saavuttaa kattava käsitys hankkeen vaikutuksista parannetun tiejakson liikenneturvallisuustilanteeseen, tietoa parantamistoimenpiteiden yhteisvaikutuksesta erilaisissa tieympäristöissä ja signaaleja tiejaksoille mahdollisesti jääneistä riskipaikoista. Liikenneturvallisuuden jälkiarvioinneissa tehtyjen havaintojen avulla saadaan kohdennettua tarkemmin tiejakson tulevia parantamistoimenpiteitä.
Liikenneturvallisuuden jälkiarvioinneista saataisiin paras hyöty irti, kun niitä toteutettaisiin valtakunnan tasolla järjestelmällisesti, kerättäisiin arviointien tiedot tietokantaan ja levitettäisiin niiden tuloksia aktiivisesti. Liikenneturvallisuusvaikutusten jälkiarviointien järjestelmällinen toteuttaminen vaatii hanketietokannan lisäksi jälkiarviointiohjelmaa, jonka avulla arvioinnit saadaan aikataulutettua ja ohjelmoitua.