Verkkokaupan nykytilan selvitys kolmen verkkokaupparyhmän kautta
Hyvärinen, Minna-Mari (2010)
Hyvärinen, Minna-Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108671
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella verkkokaupan nykytilaa kolmen tutkimusongelman kautta. Aihe on hyvin ajankohtainen, koska verkkokaupan suosio on kovassa kasvussa. Suomessa uusia verkkokauppoja perustetaan vuosittain tuhansia. Verkkokauppa on kuitenkin Suomessa vielä aivan lapsen kengissä verrattuna esimerkiksi Euroopan tasoon. Kilpailu verkkokauppojen kesken on kovaa, sillä monesti markkina-alueena on koko maailma ja kilpailijoita löytyy mahdollisesti jopa satoja tuhansia.
Opinnäytetyössä käsitellään yhteensä yhdeksää verkkokauppaa, jotka on jaettu kolmeen ryhmään erilaisten ominaisuuksiensa perusteella. Ensimmäinen ryhmä sisältää useaa tuoteryhmää myyviä verkkokauppoja. Toisessa ryhmässä on verkkokauppoja, jotka myyvät vain yhtä tuoteryhmää. Kolmas ryhmä sisältää verkkokauppoja, jotka ovat tunnettuja nuorten vaateliikkeitä, ja joilta löytyvät myös perinteiset kivijalkamyymälät. Tutkimusongelmien kautta verkkokaupparyhmistä selvitetään ensimmäiseksi, miten verkkokaupat pyrkivät saamaan asiakkaaseen yhteyden niin visuaalisin kuin sanallisin keinoin. Toiseksi selvitetään verkkokauppojen käyttäjäystävällisyyttä, muun muassa ostoprosessin kautta. Kolmanneksi vielä tarkastellaan maksutapa- ja toimitusaikavaihtoehtoja verkkokaupoissa.
Verkkokaupparyhmiä tarkasteltaessa selvisi, että valittujen ryhmien sisällä verkkokaupat usein muistuttavat paljon toisiaan. Erityisesti ensimmäisen ja kolmannen ryhmän kohdalla verkkokauppojen samankaltaisuus, varsinkin visuaalisesti, on silmiin pistävää. Verkkokaupoissa hyvin tärkeä asia on palvelun henkilökohtaisuus, jota monet yrittävät edesauttaa suosittelemalla asiakkaalle mahdollisuutta rekisteröityä sivuille. Maksutapoja tarkasteltaessa selvisi, että luottokortti on ehdottomasti suosituin tarjottu maksutapa.
Verkkokaupasta ja kuluttajien mielipiteistä sitä kohtaan on tehty useita tutkimuksia viime vuosien aikana. Opinnäytetyötä varten ei siis uutta tutkimusta tehty, vaan tarkasteltiin uusimpia aiheesta tehtyjä tutkimuksia. Tarkasteluun pääsivät Smilehousen, TNS-Gallupin, Itellan sekä Euroopan Unionin tutkimukset ja niistä saadut tutkimustulokset. Tutkimuksista selvisi, että suosituimpia verkko-ostoksia ovat kirjat ja lehdet. Suosituin ostosten jakelukanava puolestaan on posti. Maksutavoista suosituin suomalaisille on verkkopankki.
Opinnäytetyössä käsitellään yhteensä yhdeksää verkkokauppaa, jotka on jaettu kolmeen ryhmään erilaisten ominaisuuksiensa perusteella. Ensimmäinen ryhmä sisältää useaa tuoteryhmää myyviä verkkokauppoja. Toisessa ryhmässä on verkkokauppoja, jotka myyvät vain yhtä tuoteryhmää. Kolmas ryhmä sisältää verkkokauppoja, jotka ovat tunnettuja nuorten vaateliikkeitä, ja joilta löytyvät myös perinteiset kivijalkamyymälät. Tutkimusongelmien kautta verkkokaupparyhmistä selvitetään ensimmäiseksi, miten verkkokaupat pyrkivät saamaan asiakkaaseen yhteyden niin visuaalisin kuin sanallisin keinoin. Toiseksi selvitetään verkkokauppojen käyttäjäystävällisyyttä, muun muassa ostoprosessin kautta. Kolmanneksi vielä tarkastellaan maksutapa- ja toimitusaikavaihtoehtoja verkkokaupoissa.
Verkkokaupparyhmiä tarkasteltaessa selvisi, että valittujen ryhmien sisällä verkkokaupat usein muistuttavat paljon toisiaan. Erityisesti ensimmäisen ja kolmannen ryhmän kohdalla verkkokauppojen samankaltaisuus, varsinkin visuaalisesti, on silmiin pistävää. Verkkokaupoissa hyvin tärkeä asia on palvelun henkilökohtaisuus, jota monet yrittävät edesauttaa suosittelemalla asiakkaalle mahdollisuutta rekisteröityä sivuille. Maksutapoja tarkasteltaessa selvisi, että luottokortti on ehdottomasti suosituin tarjottu maksutapa.
Verkkokaupasta ja kuluttajien mielipiteistä sitä kohtaan on tehty useita tutkimuksia viime vuosien aikana. Opinnäytetyötä varten ei siis uutta tutkimusta tehty, vaan tarkasteltiin uusimpia aiheesta tehtyjä tutkimuksia. Tarkasteluun pääsivät Smilehousen, TNS-Gallupin, Itellan sekä Euroopan Unionin tutkimukset ja niistä saadut tutkimustulokset. Tutkimuksista selvisi, että suosituimpia verkko-ostoksia ovat kirjat ja lehdet. Suosituin ostosten jakelukanava puolestaan on posti. Maksutavoista suosituin suomalaisille on verkkopankki.