Osallisuutta pelaamalla : Kotoutumispelin käyttö ja mahdollisuudet Kemissä
Paaso, Virpi (2018)
Paaso, Virpi
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121020696
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Yhteinen kaupunki–hyvinvointia taiteesta -hankkeeseen liittyen. Hankkeen tavoitteena oli kokeilla ja arvioida erilaisia osallistavia taidelähtöisiä menetelmiä maahanmuuttajien kotoutumiseen Kemin kaupungissa. Yhtenä tuotoksena kehitettiin Kemistä-kotoutumispeli, jonka tavoitteena on edistää osallisuutta ja vuorovaikutusta kantaväestön ja maa-hanmuuttajien kesken.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida Kemistä-peliä kaksisuuntaisen kotoutumisen edistämisen välineenä aikuissosiaalityön kentällä. Tavoitteena oli selvittää peliturnauksien ja palautekyselyn avulla pelaajien kokemuksia vuorovaikutuksesta ja osallisuudesta. Kokemuksia käytettiin opinnäytetyön aineistona. Opinnäytetyön teoreettisena perustana toimi sosiaalipedagoginen osallisuuskäsitys.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osiossa pilotoitiin kotoutumispeliä, valittiin yhteistyökumppanit Kemin kaupungin alueelta ja järjestettiin peliturnauksia. Peliturnauksien osaksi luotiin osallistujille teemoitettu määrällinen ja laadullinen palautekysely. Teemat olivat pelillisyys, leikillisyys ja luovuus, sekä vuorovaikutus ja osallisuus. Sisällönanalyysin avulla selvitettiin pelaajien kokemuksia. Keskeisiksi tuloksiksi nousivat positiiviset maininnat pelaamisen viihdyttävyydestä, sekä uusiin ihmisiin ja kotikaupunki Kemiin tutustumisesta. Osallistujien oman luovuuden ja ideoinnin osalta tulokset hajosivat.
Johtopäätöksenä voidaan todeta Kemistä-pelin soveltuvan hyvin kaksisuuntaisen kotoutumisen välineeksi, koska se lisäsi osallistujien keskuudessa vuorovaikutuksen ja osallisuuden kokemuksia. Pohdinnassa nostetaan esiin pelin käyttömahdollisuuksia ja ideoita jatkokehittämistä varten.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida Kemistä-peliä kaksisuuntaisen kotoutumisen edistämisen välineenä aikuissosiaalityön kentällä. Tavoitteena oli selvittää peliturnauksien ja palautekyselyn avulla pelaajien kokemuksia vuorovaikutuksesta ja osallisuudesta. Kokemuksia käytettiin opinnäytetyön aineistona. Opinnäytetyön teoreettisena perustana toimi sosiaalipedagoginen osallisuuskäsitys.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osiossa pilotoitiin kotoutumispeliä, valittiin yhteistyökumppanit Kemin kaupungin alueelta ja järjestettiin peliturnauksia. Peliturnauksien osaksi luotiin osallistujille teemoitettu määrällinen ja laadullinen palautekysely. Teemat olivat pelillisyys, leikillisyys ja luovuus, sekä vuorovaikutus ja osallisuus. Sisällönanalyysin avulla selvitettiin pelaajien kokemuksia. Keskeisiksi tuloksiksi nousivat positiiviset maininnat pelaamisen viihdyttävyydestä, sekä uusiin ihmisiin ja kotikaupunki Kemiin tutustumisesta. Osallistujien oman luovuuden ja ideoinnin osalta tulokset hajosivat.
Johtopäätöksenä voidaan todeta Kemistä-pelin soveltuvan hyvin kaksisuuntaisen kotoutumisen välineeksi, koska se lisäsi osallistujien keskuudessa vuorovaikutuksen ja osallisuuden kokemuksia. Pohdinnassa nostetaan esiin pelin käyttömahdollisuuksia ja ideoita jatkokehittämistä varten.