FittedGoods.com verkkokaupan käyttöliittymän suunnittelu
Hurme, Marko (2018)
Hurme, Marko
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121120851
Tiivistelmä
Produktityyppisen opinnäytetyön tavoitteena oli saattaa verkkokaupan käyttöliittymä kehitettyä käytettävyydeltään hyväksi ja toimivaksi, jossa saadaan kehitettyä niin käyttäjäkokemusta kuin itse verkkokaupan käytettävyyttä. Kehittämisen aikana toteutettiin käyttäjien kyselytutkimusta tuotteita tilanneilla asiakkailla sekä asiantuntijoiden haastatteluja käyttäjäkokemus- ja käytettävyystutkimusta hyödyntäen. Haastatteluilla ja kyselyillä täydennettiin tietoperustaa.
Onnistuessaan varsinainen mittaussovellushanke tulee muuttamaan usean eri alan käytäntöjä tilaamissovelluksissa sekä verkkokaupoissa, joissa käytetään ihmisen mittoja hyödyksi. Työn toimeksiantajana toimi suomalainen teknologia start-up FittedGood Solutions Oy. Kehitystyöllä etsittiin tietoa erinomaisesta käytettävyydestä sekä käyttäjäkokemuksesta. Verkkokaupan käyttäminen tuli toimeksiannon mukaan olla helppokäyttöinen, myyvä, uskottava, luotettava, opastava ja moderni sekä kansainvälinen ilmeeltään sekä uusintaostokseen kannustava. Tutkimuksella pyrittiin löytämään oikeat valinnat näiden attribuuttien toteutumiseen ja antamaan muita käyttäjäkokemusta ja käytettävyyttä parantavia ehdotuksia.
Tutkimustyö toteutettiin aikavälillä syyskuu 2017-joulukuu 2018. Kehitystyö jaettiin kolmeen osaan toimeksiantajan toimesta ko. ajalla. Tutkimustyötä toteutettiin teemahaastatteluilla sekä kyselyillä hyödyntäen käytettävyys- ja käyttäjäkokemustutkimuksen oppeja. Lisäksi näiden havaintoja vertailtiin ristiin.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että asiakkaat tulee ottaa mukaan käytettävyyden sekä käyttäjäkokemuksen suunnitteluun heti prosessin alusta. Käyttöliittymä pitää tehdä mobilefirst, mutta sen tulee skaalautua muihinkin käyttöliittymiin. Käyttöliittymässä palvelun tulee olla
yksinkertainen ja helposti opittava. Lisäksi tarvittavia korjaustoimenpiteitä tehtiin verkkokauppaan erilaisten analyysien ja huomioiden perusteella, jotka pohjautuivat jatkuvaan iterointiin sekä tässä opinnäytetyössä löydettyihin oppeihin ja havaintoihin.
Kehitystyön ohessa selvisi, että tarvitaan tutkimusta, jossa huomioidaan vuorovaikutteisuus pehmeässä myynnissä sekä uusien maksutapojen tarve viimeisille aikuissukupolville.
Onnistuessaan varsinainen mittaussovellushanke tulee muuttamaan usean eri alan käytäntöjä tilaamissovelluksissa sekä verkkokaupoissa, joissa käytetään ihmisen mittoja hyödyksi. Työn toimeksiantajana toimi suomalainen teknologia start-up FittedGood Solutions Oy. Kehitystyöllä etsittiin tietoa erinomaisesta käytettävyydestä sekä käyttäjäkokemuksesta. Verkkokaupan käyttäminen tuli toimeksiannon mukaan olla helppokäyttöinen, myyvä, uskottava, luotettava, opastava ja moderni sekä kansainvälinen ilmeeltään sekä uusintaostokseen kannustava. Tutkimuksella pyrittiin löytämään oikeat valinnat näiden attribuuttien toteutumiseen ja antamaan muita käyttäjäkokemusta ja käytettävyyttä parantavia ehdotuksia.
Tutkimustyö toteutettiin aikavälillä syyskuu 2017-joulukuu 2018. Kehitystyö jaettiin kolmeen osaan toimeksiantajan toimesta ko. ajalla. Tutkimustyötä toteutettiin teemahaastatteluilla sekä kyselyillä hyödyntäen käytettävyys- ja käyttäjäkokemustutkimuksen oppeja. Lisäksi näiden havaintoja vertailtiin ristiin.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että asiakkaat tulee ottaa mukaan käytettävyyden sekä käyttäjäkokemuksen suunnitteluun heti prosessin alusta. Käyttöliittymä pitää tehdä mobilefirst, mutta sen tulee skaalautua muihinkin käyttöliittymiin. Käyttöliittymässä palvelun tulee olla
yksinkertainen ja helposti opittava. Lisäksi tarvittavia korjaustoimenpiteitä tehtiin verkkokauppaan erilaisten analyysien ja huomioiden perusteella, jotka pohjautuivat jatkuvaan iterointiin sekä tässä opinnäytetyössä löydettyihin oppeihin ja havaintoihin.
Kehitystyön ohessa selvisi, että tarvitaan tutkimusta, jossa huomioidaan vuorovaikutteisuus pehmeässä myynnissä sekä uusien maksutapojen tarve viimeisille aikuissukupolville.