Personal trainer yrityksen perustaminen : Liiketoimintasuunnitelma
Kempas, Sakari (2018)
Kempas, Sakari
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018120219515
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään pääasiallisesti yrittäjyyttä ja liiketoimintasuunnitelman luomista. Opinnäytetyön tavoite on liiketoimintasuunnitelman luominen personal trainerille. Johdannossa kuvaillaan opinnäytetyön lisäksi kirjoittajan syitä lähteä kirjoittamaan juuri tästä aiheesta ja sitä, miksi aihe on niin tärkeä. Yrittäjyydessä käsitellään yritysmuotoja, liikeidean muodostamista ja liiketoimintasuunnitelman kokonaisuutta.
Liiketoimintasuunnitelmassa on hyödynnetty moderneja metodeja kuten Business Model Canvas ja Value Proposition Canvas. Personal trainer -kappaleessa käydään läpi alaa ja sitä, mitä se tarkoittaa tällä hetkellä. Ala kehittyy kuitenkin jatkuvasti. Suurta osaa näyttelee asiakas, joka on yrityksen toiminnan kannalta elintärkeä. Asiakkaisiin liittyy heistä muodostuvat segmentit, asiakaskäyttäytyminen sekä asiakaspalvelu. Opinnäytetyö on hyvin perustunut kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään sen soveltuvuuden takia, jonka ansiosta kirjallista lähdetietoutta on paljon. Näiden lisäksi on hyödynnetty videoita ja nettiartikkeleja sekä kahta kirjoittajan itse tekemää haastattelua. Produktina muodostuu aiemmin mainittu yrittäjän oma liiketoimintasuunnitelma. Suunnitelmassa kerrotaan myös tuote-konseptista sekä yrittäjän omasta näkemyksestä asiakkaissa. Suunnitelma sisältää yrittäjän oman arvolupauksen. Lopuksi kirjoittaja päättää opinnäytetyön omaan kokemukseensa opinnäytetyöprosessista sekä heijastelee koko matkaa ja aikaansaamaansa tuotosta alun tavoitteisiin.
Liiketoimintasuunnitelmassa on hyödynnetty moderneja metodeja kuten Business Model Canvas ja Value Proposition Canvas. Personal trainer -kappaleessa käydään läpi alaa ja sitä, mitä se tarkoittaa tällä hetkellä. Ala kehittyy kuitenkin jatkuvasti. Suurta osaa näyttelee asiakas, joka on yrityksen toiminnan kannalta elintärkeä. Asiakkaisiin liittyy heistä muodostuvat segmentit, asiakaskäyttäytyminen sekä asiakaspalvelu. Opinnäytetyö on hyvin perustunut kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään sen soveltuvuuden takia, jonka ansiosta kirjallista lähdetietoutta on paljon. Näiden lisäksi on hyödynnetty videoita ja nettiartikkeleja sekä kahta kirjoittajan itse tekemää haastattelua. Produktina muodostuu aiemmin mainittu yrittäjän oma liiketoimintasuunnitelma. Suunnitelmassa kerrotaan myös tuote-konseptista sekä yrittäjän omasta näkemyksestä asiakkaissa. Suunnitelma sisältää yrittäjän oman arvolupauksen. Lopuksi kirjoittaja päättää opinnäytetyön omaan kokemukseensa opinnäytetyöprosessista sekä heijastelee koko matkaa ja aikaansaamaansa tuotosta alun tavoitteisiin.