Joutsenmerkillä lisäarvoa? Yritysasiakkaiden mielikuvia Radisson Blu Seaside hotellin ympäristömerkistä ja sen markkinointiviestinnästä
Nieminen, Joonas (2010)
Nieminen, Joonas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179641
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii yritysasiakkaiden mielikuvia Radisson Blu Seaside hotellin Joutsenmerkistä ja sen markkinointiviestinnästä. Opinnäytetyössä selvitetään voiko Joutsenmerkitty hotelli tuottaa lisäarvoa yritysasiakkaille. Lisäksi työssä tuodaan haastattelujen pohjalta esille niitä arvoa tuottavia tekijöitä, jotka vaikuttavat hotellivalintoihin. Tutkimustulosten tarkoituksena on tuottaa sovellettavaa tietoa Radisson Blu Seasiden markkinointiviestinnän tueksi.
Opinnäytetyön tietopohja käsittelee Joutsenmerkkiin, maineeseen, imagoon, profilointiin ja mielikuvamarkkinointiin liittyvää käsitteistöä ja teoriaa, sekä soveltaa niitä mielikuvien muodostumisen ja erityisesti yksilöllisen päätöksenteon prosesseihin. Yksilön mieltymyksillä on merkittävä rooli valintoja tehdessä, jota opinnäytetyössä korostetaan.
Tutkimusmenetelmä on laadullinen syvähaastattelu ja tulokset perustuvat kolmelta eri yritysasiakkaalta saatuihin vastauksiin eri teemoista. Teemat koostuvat Joutsenmerkistä, lisäarvosta ja maineesta, markkinointiviestinnästä, sekä hinnasta. Syvähaastattelulla on mahdollista johdatella haastateltava syvemmälle käsiteltävään teemaan, sekä saada vastauksia, joita ei alkuperäisellä teemarungolla tavoiteltaisikaan. Haastateltavasta tulee täten merkityksiä luova osapuoli. Syvähaastattelu perustuu vapaamuotoiselle vuorovaikutustilanteelle, jossa on mahdollista
saavuttaa syvempiä sosiaalisia kontakteja.
Tutkimustulokset osoittivat, että Joutsenmerkityn hotellin maine on hyvin positiivinen. Lisäarvoa Joutsenmerkitty hotelli voi tuottaa, mikäli perusominaisuudet, kuten esimerkiksi hinta-laatu-suhde on kunnossa. Joutsenmerkin näkyvyys markkinointiviestinnässä voi kuitenkin jäädä huomiotta, sillä liiketoiminnan ympäristöarvojen korostaminen on yleistynyt yritysten viestinnässä huomattavasti. Erilaisten ympäristösertifikaattien ja merkintöjen runsaus voi tämän vuoksi viedä myös Joutsenmerkiltä huomioarvoa. Huomioarvoon vaikuttaa oleellisesti siis yksilön henkilökohtaiset mieltymykset ja arvot, joihin tehokkaan markkinointiviestinnän suunnittelussa tulisi kiinnittää erityistä huomiota.
Opinnäytetyön tietopohja käsittelee Joutsenmerkkiin, maineeseen, imagoon, profilointiin ja mielikuvamarkkinointiin liittyvää käsitteistöä ja teoriaa, sekä soveltaa niitä mielikuvien muodostumisen ja erityisesti yksilöllisen päätöksenteon prosesseihin. Yksilön mieltymyksillä on merkittävä rooli valintoja tehdessä, jota opinnäytetyössä korostetaan.
Tutkimusmenetelmä on laadullinen syvähaastattelu ja tulokset perustuvat kolmelta eri yritysasiakkaalta saatuihin vastauksiin eri teemoista. Teemat koostuvat Joutsenmerkistä, lisäarvosta ja maineesta, markkinointiviestinnästä, sekä hinnasta. Syvähaastattelulla on mahdollista johdatella haastateltava syvemmälle käsiteltävään teemaan, sekä saada vastauksia, joita ei alkuperäisellä teemarungolla tavoiteltaisikaan. Haastateltavasta tulee täten merkityksiä luova osapuoli. Syvähaastattelu perustuu vapaamuotoiselle vuorovaikutustilanteelle, jossa on mahdollista
saavuttaa syvempiä sosiaalisia kontakteja.
Tutkimustulokset osoittivat, että Joutsenmerkityn hotellin maine on hyvin positiivinen. Lisäarvoa Joutsenmerkitty hotelli voi tuottaa, mikäli perusominaisuudet, kuten esimerkiksi hinta-laatu-suhde on kunnossa. Joutsenmerkin näkyvyys markkinointiviestinnässä voi kuitenkin jäädä huomiotta, sillä liiketoiminnan ympäristöarvojen korostaminen on yleistynyt yritysten viestinnässä huomattavasti. Erilaisten ympäristösertifikaattien ja merkintöjen runsaus voi tämän vuoksi viedä myös Joutsenmerkiltä huomioarvoa. Huomioarvoon vaikuttaa oleellisesti siis yksilön henkilökohtaiset mieltymykset ja arvot, joihin tehokkaan markkinointiviestinnän suunnittelussa tulisi kiinnittää erityistä huomiota.